Prostředky humoru a ironie v autorské pohádce Lemonyho Snicketa a Roalda Dahla
The Means of Humor and Irony in Children's Literature by Lemonyho Snicketa and Roalda Dahla
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19142Identifiers
Study Information System: 67489
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Brožová, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce se zabývá pojetím komiky, konkrétně prostředky humoru, v autorských pohádkách Lemonyho Snicketa (série Řada nešťastných příhod) a Roalda Dahla (Čarodějnice, Jakub a obři broskev, Karlík a továrna na čokoládu, Obr Dobr). Zabývá se volbou a využitím těchto prostředků za účelem vyvolání komického účinku. Analyzuje prostředky komiky jazykové i situační včetně problematiky překladů. Z hlediska jazykových prostředků se věnuje především prostředkům oblasti zvukové a grafické (např. problémy při artikulaci, zapojení zvukomalby a jejich grafický záznam) lexikální, syntaktické a definuje i užitá obrazná pojmenování (přirovnání, metafory, apod ). Zmiňuje také význam a komiku veršovaných textů v dětské literatuře. Zabývá se také problematikou ironie a absurdity a jejich komického účinku. Součástí práce je i stručný nástin životních osudů obou zmíněných autorů, které měly později vliv na jejich tvorbu. Cílem práce je především definovat jednotlivé prostředky humoru využívané oběma autory a říci, zda se tyto prostředky v jejich knihách liší.
The thesis deals with aspects of humor, concretely with means of humor in children's literature by Lemony Snicket (series called The Series of Unfortunate Events) and Roald Dahl {The Witches, James and the Giant Peach, Charlie and the Chocolate Factory, The BFG). It deals with the choice and use of these means in order to cause humorous effect. It analyses the means of humor in categories of situation and language, also including the translation difficulties. Concerning the means of language, it deals with the category of sound and graphics (e.g.articulatory problems, onomatopoeic sounds and their graphic recording), of lexis, of syntax and additionally it defines figurative descriptions (e.g. comparison, oxymoron, etc.). The author also includes the issue of using verses in children's literature. Moreover, the paper deals with irony and absurdity and their humorous effect in this type of literature. It also includes a brief summary of both authors' biographies relevant to their following works. The aim of the thesis was especially to define the individual means of humor used by mentioned authors and to state, what the difference between the means used by them is.