Komunikační praktiky podvodníků zaměřené na seniory v době digitálních médií a umělé inteligence
Communication practices of scammers targeting seniors in the age of digital media and artificial intelligence
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191485Identifiers
Study Information System: 263886
Collections
- Kvalifikační práce [18158]
Author
Advisor
Referee
Vranka, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies:Marketing Communication and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
20. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
senioři, podvody na seniorech, digitální média, mediální gramotnost, mediální vzděláváníKeywords (English)
seniors, scams on seniors, digital media, media literacy, media educationTato bakalářská práce se zaměřuje na komunikační praktiky podvodníků cílící na seniory v době digitálních médií a umělé inteligence. V teoretické části se práce zaměřuje na vztah českých seniorů a digitálních médií, nejčastější podvody na seniorech a základní směry českých projektů podporujících jejich mediální gramotnost. V praktické části je proveden kvalitativní výzkum, jehož součástí jsou rozhovory se zástupci postižené skupiny. V analytické části jsou z rozhovorů vyvozeny dva hlavní závěry, ze kterých je následně představen návrh komunikační kampaně. Cílem práce je popis současných komunikačních praktik podvodníků a návrh řešení, jak seniorům v tomto boji s podvodníky pomoci.
This bachelor thesis focuses on the communication practices of scammers targeting the elderly in the age of digital media and artificial intelligence. The theoretical part of the thesis focuses on the relationship between Czech seniors and digital media, as well as the most common scams perpetrated against seniors and the most common directions of Czech projects supporting their media literacy. In the practical part, qualitative research is conducted which will include interviews with representatives of the affected group. In the analytical part, two main conclusions are drawn from the interviews from which a proposal for a communication campaign will subsequently be presented. The aim of the thesis is to describe the current communication practices of scammers and to propose and offer solutions in an effort to help seniors in their fight against scammers.