Mapování potřeb školních metodiků prevence v oblasti nových návykových látek
Mapping the needs of school prevention workers in the field of novel addictive substances
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191549Identifikátory
SIS: 264660
Kolekce
- Kvalifikační práce [4519]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šejvl, Jaroslav
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Adiktologie
Katedra / ústav / klinika
Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN
Datum obhajoby
20. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Prevence, školní metodik prevence, návykové látky, zkušenostiKlíčová slova (anglicky)
Prevention, school prevention workers, addictive substances, experienceVýchodiska: V dnešní době se prodávají psychoaktivní látky, které nepodléhají žádné kontrole a regulaci. Jedná se například o kratom, HHC, CBD. Za krátkou dobu jejich existence nebyly účinky a dopady užívání těchto návykových látek dostatečně prozkoumány a jejich neomezená dostupnost může být nebezpečná pro dětskou populaci. Cíle: Cílem mé práce je zmapovat potřeby školních metodiků prevence na úrovni základního školství u preventivních programů týkajících se nových návykových látek a analyzovat nejvýznamnější překážky ve výkonu funkce, požadavky v oblasti vzdělávání a vlastní organizace programů, jejichž změna by vedla k efektivnějšímu plánování preventivních programů. Metody: V rámci výzkumu byla využita tzv. mixed-method, tedy kombinace online dotazníkové studie se školními metodiky prevence z městské části Praha 5 a individuálních polostrukturovaných rozhovorů, jichž se zúčastnili 2 metodikové, kteří předtím vyplnili dotazník. Část otázek dotazníku je převzata z otázek systému výkaznictví preventivních aktivit SEPA a část vychází z výzkumných otázek. Okruhy témat v polostrukturovaném rozhovoru vychází z dotazníku. Výsledky: Do výzkumu se zapojilo 14 respondentů, kteří vyplnili online dotazník, z nichž dva se poté zúčastnili individuálního online rozhovoru. Dle respondentů nejsou dostupné...
Background: Nowadays, psychoactive substances are sold that are not subject to any control or regulation. Examples include kratom, HHC, CBD. In the short time of their existence, the effects and consequences of the use of these addictive substances have not been sufficiently studied, and their unlimited availability can be dangerous for the child population. Objectives: The aim of my work is to map the needs of school prevention workers at the level of primary education for prevention programs related to n addictive substances and to analyze the most significant obstacles in the performance of the function, requirements in the field of education and the own organization of programs, the change of which would lead to more effective planning of prevention programs. Methods: As part of the research, the so-called mixed-method was used, i.e. a combination of an online questionnaire study with school prevention workers from the Prague 5 district and individual semi-structured interviews, which were attended by 2 prevention workers who had previously filled out the questionnaire. Part of the questions in the questionnaire is taken from the questions of the SEPA preventive activities reporting system and part is based on research questions. The range of topics in the semi-structured interview is based on...