Využití konceptu bazální stimulace u člověka s těžkým postižením
Concept of basal stimulation concerning people with severe disability
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19154Identifiers
Study Information System: 68165
Collections
- Kvalifikační práce [19194]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Special Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V diplomové práci se zabývám konceptem Bazální stimulace® a jeho využitím u člověka s postižením. Teoretická část popisuje stručný úvod do problematiky Bazální stimulace® a historii vzniku a vývoje, zmiňuje pojetí člověka s postižením, zejména člověka s těžkým postižením a teoretické základy konceptu. Následuje charakteristika jednotlivých okruhů stimulace - stimulace somatická, vibrační, vestibulární, optická, auditivní, orální, olfaktorická a taktilně-haptická. Praktická část je zaměřena na praktické využití konceptu Bazální stimulace® u člověka s postižením. Tato část obsahuje vyhodnocení dotazníku o využití konceptu u žáků s těžkým postižením a kazuistiky s prvky konceptu.
My Diploma work focuses on the concept of Basal stimulation® and its practical application in the treatment of people with disabilities. The theoretical part briefly introduces the basic concept of Basal stimulation®, describes the history of its beginning and development, then deals with the way people accept individuals with several disabilities, as well as those with mild forms of disability. The following part of my work analyses the characteristics of each part of the stimulation: somatic, vibratory, vestibular, optical, acoustic, oral, realted to smell, tactile.The practical part describes the use of basal stimulation for people with disabilities. This part includes the results of a research questionnaire on the use of the stimulation for pupils with several disabilities case history.