Frazeologie v českých televizních reklamách s celebritami
Analysis of the use of phraseology in Czech television commercials with celebrities
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191571Identifikátory
SIS: 262459
Kolekce
- Kvalifikační práce [18162]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirák, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
20. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Bakalářská práce zkoumá četnost a způsoby užití frazeologie v televizních reklamách v korelaci s výskytem celebrit. Pro zasazení tématu do kontextu v teoretické části nejdříve představuje televizi jako médium ve 21. století. Rozebírá účinky televize na diváka, způsoby jejího fungování a základní pojmy jako cílová skupina nebo rating a share pořadů. Představuje reklamu se zaměřením na reklamu televizní, ve které nahlíží na celebrity jako prvek důvěryhodnosti reklamního sdělení. Teoretickou část potom doplňuje představením frazeologie, při kterém se zaměřuje na její jazyková specifika a užití frazémů v reklamě. Praktická část bakalářské práce přináší kvantitativní analýzu reklam vysílaných na českých televizních stanicích v letech 2010-2024, ve kterých vystupují celebrity. Analýza sleduje korelaci výskytu celebrit a užití frazémů jakožto propojení reklamních znaků důvěryhodnosti a atraktivity. Jejím primárním cílem je tak zjistit, v jak velké části reklam se vedle celebrit objevuje i frazeologie. Tento údaj nabízí i v průřezu podnikatelskými odvětvími zadavatelů reklam. Mimo to ale zkoumá například zastoupení pohlaví, oboru působnosti či národností celebrit v reklamách. Ambicí práce je také určit nejčastěji používané fráze v reklamách s celebritami.
The bachelor thesis examines the frequency and patterns of phraseology used in television commercials in correlation with the appearance of celebrities. To put the topic in context, the theoretical part first introduces television as a medium in the 21st century. It analyses the effects of television on the viewer, how television works, and basic concepts such as the target audience or the rating and share of programs. It introduces advertising, focused on television commercials, in which it looks at celebrity as an element of the credibility of the advertising message. It then completes the theoretical part by introducing phraseology, focusing on its linguistic specifics and the use of phraseology in commercials. The practical part of the bachelor thesis presents a quantitative analysis of commercials aired on Czech television stations in the years 2010-2024 featuring celebrities. The analysis traces the correlation between the occurrence of celebrities and the attractiveness of advertising messages. Thus, its primary objective is to determine how much of the commercials feature phraseology alongside celebrities. It also offers these findings in sections of advertiser's business sectors. Beyond that, it examines for example the representation of the gender, field of work, or nationality of...