Diktát krásy jako klíčové téma v próze s dívčí hrdinkou
The dictate of beauty as a subject-matter in the prose with a teenage heroine
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19159Identifiers
Study Information System: 67585
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Mocná, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Diplomová práce je zaměřena na žánr literatury pro dívky. Rozebírá, jakým způsobem se projevuje diktát krásy v románech pro dívky a jakých změn tato otázka doznala v průběhu posledních padesáti let. Práce mapuje přehled témat, která se v románech pravidelně objevují, tematický vývoj žánru a změny, jež nastaly během pěti desetiletí. Významná část je věnována postavě, její kompozici a proměně, vlivu krásy, který se odráží v pohledu na postavu. Práci završuje rozbor konkrétních děl autorů A. Santarové, I. Hercíkové, S. Rudolfa a L. Lanczové, který se zabývá zobrazením krásy. K dokreslení aktuální situace čtenářské úrovně žánru literatury pro dívky je připojen rozbor ankety, předložený na ZŠ, gymnáziu a čtenářském serveru Lenky Lanczové.
The thesis is focused on the genre o f literature for girls. It examines how the dictate of beauty is reflected in the novels for girls and what changes were made in this matter during the last fifty years. The thesis gives an overview of topics that appear regularly in novels, of the thematic development of the genre and of the changes that occurred during the last five decades. A significant part is devoted to a character, its composition and transformation, as well as to the effect of beauty, which is reflected in how the character is perceived. The thesis is completed by an analysis of the display of beauty in specific works of A. Santarová, I. Hercíková, S. Rudolf and L. Lanczová. In order to illustrate the current average reader o f this literature genre for girls, the analysis of a questionnaire submitted at a secondary school, a high school and at the forum of Lenka Lanczová's website is added.