Simulace ve výuce intenzivní péče
Simulation teaching in the intensive care education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191645Identifiers
Study Information System: 259152
Collections
- Kvalifikační práce [3190]
Author
Advisor
Consultant
Dinaburský, Dmitrij
Referee
Kosinová, Martina
Faculty / Institute
Third Faculty of Medicine
Discipline
Intensive Care
Department
Department of Anaesthesia and Intensive Care Medicine 3FM CU and UHKV
Date of defense
10. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Východiska: Simulační medicína nabývá stále většího významu ve výuce zdravotnických pracovníků. Jedná se o interaktivní metodu, která efektivně podporuje zlepšení kvality ve vzdělávání. Tato práce se zaměřuje na vytváření edukačních a testovacích scénářů pro výuku intenzivní péče, které slouží k praktickému tréninku a hodnocení dovedností a znalostí studentů. Cíl: Cílem této práce je vytvořit automatické simulační scénáře pro edukaci a testování studentů v oboru intenzivní péče, které budou zároveň sloužit jako studijní materiál, díky kterému si studenti mohou lépe rekapitulovat postupy v simulaci. Metodologie: Pro tvorbu scénářů byla použita kombinace relevantní literatury, konzultací s odborníky v oblasti simulované výuky a techniky, a využití simulačního programu SimDesigner od společnosti LAERDAL Medical. Pilotní testování scénářů bylo provedeno za účasti studentů, přičemž získané zpětné vazby byly důležitou součástí dalších úprav a konzultací. Finálním testem bylo využití simulačního scénáře u zkoušky OSCE (Objective Structured Clinical Examination) u prvního ročníku magisterského oboru intenzivní péče na 3. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Výsledky: Vytvořené edukační a testovací scénáře poskytují materiál pro vedení simulační výuky a studijní materiál pro studenty k procvičování postupů...
Background: Medical simulation is becoming increasingly important in the education of healthcare professionals. It is an interactive method that effectively supports the improvement of quality in education. This thesis focuses on the creation of educational and testing scenarios for critical care teaching that are used for hands-on training and assessment of students' skills and knowledge. Aim: The aim of this thesis is to create automated simulation scenarios for both educating and testing students in the critical care field which will also serve as a study material helping the students to be able to better review the simulation procedures. Methodology: A combination of relevant literature, consultation with experts in the field of simulation education and technicians as well as the use of SimDesigner simulation software from LAERDAL Medical were used to develop the scenarios. Pilot testing of the scenarios was carried out with the participation of the students, and the feedback received was an important part of further modifications and consultations. The final test was the use of the simulation scenario in the Objective Structured Clinical Examination (OSCE) for the first year students of the Master's degree in Intensive Care Medicine at the 3rd Medical Faculty of Charles University. Results:...