Use of Mother Tongue in an English Language Classroom
Použití mateřského jazyka při výuce anglického jazyka
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19171Identifiers
Study Information System: 68299
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Bouchnerová, Renata
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - French
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Tato práce se zabývá použitím mateřského jazyka při výuce cizího jazyka, především pak použití českého jazyka při výuce anglického jazyka. První část zkoumá teoretické zázemí z hlediska použití mateřského jazyka v různých metodách. Praktická část se věnuje situaci na školách, míře a četnosti používání používání mateřského jazyka učiteli angličtiny a příležitostem, kdy k tomuto jevu dochází. Na základě propojení teoretických a praktických poznatků je patrná snaha najít možná řešení a cesty ke změnám a zlepšení současného stavu. Tato diplomová práce obsahuje reálné údaje, které vycházejí z osobních zkušeností autorky získaných na různých školách a z diskusí se studenty a učiteli.
This thesis focuses on the use of the mother tongue in foreign language teaching, primarily the use of Czech in an English language classroom. The theoretical part analyses the theoretical background concerning the use of the mother tongue within different teaching methods. The practical part investigates the situation at schools and how much and on what occasions teachers use the mother tongue while teaching English. After combining both theoretical and practical findings, the goal is to figure out possible solutions and suggestions to change or to improve the current situation. This thesis works with real data based on personal experience gained at different schools and also based on personal interviews with students and teachers.