Využití logických paradoxů ve výuce matematice na středních školách
Logical paradoxes utilization for math teaching at high schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19187Identifiers
Study Information System: 68395
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Zhouf, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem práce je přinést nový pohled na pojetí výuky matematické logiky, hlavním tématem práce je proto využití logických paradoxů ve výuce matematiky na středních školách. Práce obsahuje stručný přehled jednotlivých paradoxů (především Zénónovy aporie a paradoxy naivní teorie množin), které jsou později využity při výuce, rozbor současné situace na českých školách a praktickou část. Praktická část je složena z konkrétních návrhů vyučovacích postupů, jejich ověření v praxi a návrhů na jejich zlepšení.
The main goal of this work is to bring a new view on the teaching approach to the mathematical logic. The main issue is therefore the using of logical paradoxes in the math teaching at the high schools. This work contains (1) a brief overview of the particular paradoxes (mainly the Zeno's paradoxes and the paradoxes of naive set theory) which are subsequently used for practical teaching, (2) study of the present state at the Czech schools and (3) a practical part. This practical part is composed from the factual proposes of the teaching plans, verification and possible improvements of these plans.