Reprezentace těla a poruchy příjmu potravy v komunikační strategii českých influencerek
Body Representation and Eating Disorders in the Communication Strategy of Czech Influencers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191890Identifikátory
SIS: 262546
Kolekce
- Kvalifikační práce [18160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Soukup, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
24. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Influencer, poruchy příjmu potravy, sociální sítě, body image, sociální srovnávání, kvalitativní výzkumKlíčová slova (anglicky)
Influencer, eating disorders, social network sites, body image, social comparison, qualitative research1 Abstrakt Tato diplomová práce si klade za cíl nahlédnout do každodenní praxe českých influencerek působících na sociální síti Instagram. Jejím cílem je zjistit, jak přistupují k tématům, která mohou mít vliv na vznik a rozvoj určité formy poruchy příjmu potravy na straně jejich publika. Práce si také klade za cíl zjistit, jak české influencerky nahlíží na regulaci sociálních sítí, kdo by dle nich měl komunikovat odborná témata a také jakým způsobem. V neposlední řadě je cílem práce zjistit, zda si jsou influencerky vědomy vlivu, který díky své aktivitě na těchto platformách v průběhu svého působení získaly, a jak jej v praxi využívají. Text práce je členěn do tří částí. První z nich je věnována současnému stavu poznání. Skládá se z několika kapitol, které se věnují rešerši publikací zabývajících se problematikou influencerů, sociálních sítí ve spojitosti s poruchami příjmu potravy a také současné regulaci těchto platforem. V druhé části je představena metodologie výzkumu, který je stavěn na metodě zakotvené teorie. Blíže je zde také popsána metoda sběru dat prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru. Ve třetí, empirické části práce jsou pak analyzovány samotné rozhovory. Výroky z těchto rozhovorů jsou umístěny do kontextu současného poznání. Ty, které se pak týkají konkrétně poruch příjmu potravy jsou...
1 Abstract This masters thesis aims to analyse the everyday practice of Czech influencers on social media. It asks how they approach topics that may influence the onset and development of a particular form of eating disorder within their audience. The thesis also aims to find out the Czech influencers attitudes towards regulation of social platforms and who they think should communicate experttopics and in what way. Last but not least, the thesis aims to analyze how the influencers articulate and use the influence they have gained through their activity on theplatforms during their career. The text of the thesis is divided into three parts. The first part is dedicated to the current state of knowledge. It consists of several chapters that review publications dealing with influencers, social media in relation to eating disorders, and the current regulation of these platforms. The research methodology, which is built on the grounded theory method, is introduced in the second section The method of data collection through semi-structured interviews is also described in more detail. The third, empirical part of the thesis then analyses the interviews. The statements from these interviews are placed in the context of current knowledge. Those that relate specifically to eating disorders are then considered in the...