Sociální sítě v kolektivu dětí ve věku 9-11 let
Social media in a group of children aged 9-11
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191910Identifiers
Study Information System: 263307
Collections
- Kvalifikační práce [18158]
Author
Advisor
Referee
Wolák, Radim
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sociální sítě, kyberbezpečí, děti na sociálních sítích, střední školní věk, kolektiv, kyberšikana, vyloučení z kolektivu, rodičovská kontrolaKeywords (English)
social networks, cybersecurity, children on social networks, middle school age, collective, cyberbullying, exclusion from the collective, parental controlTato práce se zaměřuje na výzkum působení sociálních sítí na vztahy v kolektivu dětí ve věku 9-11 let. Teoretická část představuje vývoj sociálních sítí, psychologický vývoj dětí v tomto věku a rizika spojená s užíváním sociálních sítí. Empirická část je založena na kvalitativním výzkumu provedeném prostřednictvím hloubkových rozhovorů s dětmi a jejich rodiči. Analýza dat pomocí metody interpretativní fenomenologické analýzy odhalila, že děti v uvedeném věkovém rozmezí aktivně využívají sociální sítě, přestože jsou platformami stanovena věková omezení. Sociální sítě pro ně představují hlavně prostředek komunikace a propojení s vrstevníky, což může mít pozitivní vliv na vazby v kolektivu a udržování kontaktů mimo školní prostředí. Nicméně byla identifikována vážná rizika, jako je kyberšikana, sociální vyčlenění a závist, která jsou spojená s aktivitami dětí na sociálních médiích. Výsledky této práce mohou sloužit jako východisko pro další výzkum v této oblasti a jako podpora pro vývoj vhodných preventivních opatření.
This thesis focuses on the research of the influence of social networks on relationships in a group of children aged 9-11 years. The theoretical part examines the development of social networks, the psychological development of children at this age and the risks associated with their use. The empirical part is based on qualitative research conducted through in-depth interviews with children and their parents. Analysis of the data using the method of interpretive phenomenological analysis revealed that children in the mentioned age range actively use social networks, despite the fact that there are age restrictions set by platforms. For them, social networks are mainly a means of communication and connection with peers, which can have a positive effect on bonds in the team and maintaining contacts outside the school environment. However, serious risks, such as cyberbullying, social exclusion and envy, have been identified as associated with children's social media activities. The results of this work can serve as a starting point for further research in this area and as a support for the development of appropriate preventive measures.