Prvky hrůzy v povídkách Mariany Enríquez
Elements of horror in the short stories of Mariana Enríquez
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/192144/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192144Identifiers
Study Information System: 261533
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Zaťko, Roman
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Hispanian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
17. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mariana Enríquez|Argentina|fantastická literatura|hrůza|tajemno|povídkaKeywords (English)
Mariana Enríquez|Argentina|fantastic literature|horror|mystery|short storyCílem této práce je zkoumat, jakým způsobem Mariana Enríquez, známa současná argentinská spisovatelka fantastické literatury, prezentuje a rozvíjí prvky hrůzy. Její tvorba zachycuje každodenní realitu, v níž je často patrný sociální aspekt, a využívá ji jako prostředek k vytvoření tajemné atmosféry. První část práce se věnuje životu a dílu autorky, definici fantastické literatury, představením tzv. neofantastické literatury, do které je Mariana Enríquez často řazena, a nakonec povídce. Druhá část je zaměřena na analýzu společných prvků hrůzy ve vybraných povídek z knihy Las cosas que perdimos en el fuego (Co nám oheň vzal). Klíčová slova: Mariana Enríquez, Argentina, fantastická literatura, hrůza, tajemno, povídka
The aim of this bachelor's thesis is to investigate how Mariana Enríquez, a famous contemporary Argentine writer of fantastic literature, presents and develops the elements of horror. Her work depicts everyday reality, in which a social aspect is often evident, and uses it as a means to create a mysterious atmosphere. The first part of the thesis focuses on the author's life and work, the definition of fantastic literature, the introduction of the so-called neofantastic literature, in which Mariana Enríquez is often included, and finally the short story. The second part focuses on the analysis of common elements of horror in selected short stories from Las cosas que perdimos en el fuego (The things we lost in the fire). Key words: Mariana Enríquez, Argentina, fantastic literature, horror, mystery, short story