Hurufiyya as a Teaching and Identity
Hurúfíja jako učení a identita
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192167Identifiers
Study Information System: 266070
Collections
- Kvalifikační práce [23716]
Author
Advisor
Referee
Ťupek, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Middle Eastern Studies: Iranian Studies
Department
Department of Middle Eastern Studies
Date of defense
17. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Hurúfija|náboženská identita|islámská pluralita|genealogie náboženských směrůKeywords (English)
Hurufiyya|Religious identity|Islamic plurality|Genealogies of religionsHurúfíja jako učení a identita Bakalářská práce se zaměří na otázku Hurúfíje jako identity v průběhu dějin, konkrétně od jejího vzniku na přelomu 14. a 15. století až do století dvacátého. Přestože v době svého vzniku byla Hurúfíja samostatným proudem, dnes se s jejím učením setkáváme pouze v rámci některých skupin patřících do širšího světa islámu, jako jsou alevité nebo bektašové. Práce se pokusí odpovědět na následující otázky kombinujíc teorii "Imagined Comunities" od Benedicta Andersona s historiografickým přístupem založeným na pramenech: Jak se Hurúfíja od svého vzniku až do 20. století projevovala? Vytvořila si jasně vymezenou identitu, byla učením, nebo něčím jiným? Jak se tyto možnosti v průběhu dějin uplatňovaly, pokud vůbec? Odpovědí na tyto otázky se práce snaží přispět ke studiu samotné Hurúfíje a vstoupit do debaty o Islámské pluralitě.
Hurufiyya as a Teaching and Identity The bachelor thesis will focus on the question of Hurufiyya as an identity throughout history, specifically from its emergence at the turn of the 14th and 15th centuries until the 20th century. Although at the time of its emergence, Hurufiyya was a distinct current, today we encounter its teachings only within certain groups belonging to the wider world of Islam, such as the Alevis or the Bektashis. With the use of Anderson's theory of Imagined Communities and a source-based historiographical approach the thesis will delve into the following questions: How did Hurufiyya from its inception until the 20th century manifest itself? Has it formed a distinct identity, was it a teaching or something else? How, if at all, have these modes of existence been exercised throughout history? By trying to answer these questions, the thesis seeks to contribute to the study of the Hurufiyya itself and to enter the debate on Islamic pluralism.