Polymina ve výuce matematiky na 2. stupni základní školy
Polyominos at lower secondary school mathematics education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192712Identifikátory
SIS: 271272
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zamboj, Michal
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
2. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
polymino, rovinná geometrie, parketyKlíčová slova (anglicky)
polyomino, plain geometry, tilesBakalářská práce je zaměřena na úlohy, ve kterých se setkáváme s polyminy. Jejím cílem je zhodnotit potenciál polymin pro školskou matematiku, konkrétně pro matematiku na 2. stupni základní školy. Bakalářská práce je rozdělena na tři základní části. První z těchto částí se zaměřuje na základní informace o polyminech. Obsahuje vymezení pojmu polymino, historii polymin, jejich třídění a také vymezení polyform jako zobecnění polymin. Druhá část práce popisuje, čemu se věnují úlohy s polyminy, které se objevují ve vybraných učebnicových řadách pro 2. stupeň základní školy, a částečně i v jakém množství se úlohy v jednotlivých učebnicových řadách vyskytují. Poslední část je věnována dalším typům úloh a aktivitám s polyminy, které by bylo možné do výuky zařadit. Závěrem této bakalářské práce je, že polymina mají potenciál pro výuku matematiky na 2. stupni základní školy především proto, že úlohy s nimi pokrývají mnoho témat, polymina mají názorný a jednoduchý tvar a lze s nimi řešit úlohy i pomocí manipulace. Nejvíce úloh s polyminy můžeme najít v učebnicích nakladatelství H-mat, nejméně v učebnicích Fraus, Prometheus a SPN. Vzhledem k tomu, že žáci se s polyminy během studia na 2. stupni základní školy setkávají minimálně v podobě sítí krychle, tak je škoda s nimi žáky neseznámit už dříve a nezařadit je...
Bachelor thesis is focused on problems in which we encounter polyominoes. Its aim is to evaluate the potential of polyominoes for school mathematics, specifically for mathematics at lower secondary school. The bachelor thesis is divided into three main parts. The first of these parts focuses on general information about polyominoes. It includes the definition of the term polyominoes, the history of polyominoes, their classification and also the definition of polyforms as a generalization of polyominoes. The second part of the thesis describes what the tasks with polyominoes that appear in selected textbook series for lower secondary school are devoted to, and partly the number of tasks that appear in each textbook series. The last section is devoted to other types of tasks and activities with polyominoes that could be included to the education. The conclusion of this thesis is that polyominoes have a potential for lower secondary school mathematics, mainly because polynomials cover many topics, polynomials have an illustrative and simple form, and we can solve problems by manipulation with them. The most problems with polynomials can be found in the textbooks of the H-mat publishing house, the least in the Fraus, Prometheus and SPN textbooks. Given that pupils encounter polyominoes at least in the...