Vytváření výukového programu na téma zlomky za pomocí chatbotu
Creating an Educational Course on Fractions Using a Chatbot
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192732Identifiers
Study Information System: 272362
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Mathematics Oriented at Education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
chatbot, doučování, on-line kurzy, zlomky, AIKeywords (English)
chatbot, tutoring, online courses, fractions, AIBakalářská práce popisuje proces vytváření výukového kurzu na téma zlomky v prostředí chatbotu. Cílem práce je vytvoření prakticky využitelného kurzu pro přípravu na jednotnou přijímací zkoušku. Teoretická část práce se věnuje přiblížení problematiky programovaného učení a programovaných strojů včetně jejich historického vývoje. Na to následně navazuje kapitola zaměřená na problematiku umělé inteligence, její současné problémy a aplikace v podobě chatbotů, zejména v kontextu jejich využití v oblasti vzdělávání. Dále práce přibližuje specifika výuky zlomků na českých základních školách, a to především za pomocí analýzy kurikulárních dokumentů a výsledků jednotné přijímací zkoušky. V praktické části je nejprve představeno prostředí chatbota EDU AI a jeho specifika. Následuje popis tvorby kurzu a diskuze nad problematikou jednotlivých lekcí kurzu a jejich dílčích úloh. Samostatná kapitola je věnována prostupnosti, struktuře, návaznosti lekcí a práci s chybou. Závěrem je zhodnocení vytvořeného kurzu a rozvaha nad možným rozšířením nejen kurzu, ale i využitého výukového prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA chatbot, doučování, on-line kurzy, zlomky, AI
The bachelor's thesis describes the process of creating an educational course on the topic of fractions in a chatbot environment. The aim of the thesis is to develop a practically usable course for preparation for the unified entrance exams. The theoretical part of the thesis focuses on explaining the issues of programmed learning and programmed machines, including their historical development. This is followed by a chapter focused on the issues of artificial intelligence, its current problems, and applications in the form of chatbots, particularly in the context of their use in education. Additionally, the thesis outlines the specifics of teaching fractions in Czech elementary schools, primarily through the analysis of curricular documents and the results of the unified entrance exam. In the practical part, the EDU AI chatbot environment and its specifics are first introduced. This is followed by a description of the course creation and a discussion of the issues related to individual lessons and their tasks. A separate chapter is dedicated to the continuity, structure, sequence of lessons, and error handling. The conclusion evaluates the created course and considers possible expansions not only of the course but also of the utilized educational environment. KEYWORDS chatbot, tutoring, online...