Filmová adaptace ve výuce literatury na střední škole: Spalovač mrtvol
Film Adaptation in the Literary Education at High school: The Cremator
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192836Identifikátory
SIS: 254737
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Starý, Karel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Spalovač mrtvol, Ladislav Fuks, filmová adaptace, čtenářská gramotnost, didaktika českého jazyka a literatury, novela, filmKlíčová slova (anglicky)
The Cremator, Ladislav Fuks, film adaptation, reading literacy, Czech language and literature didactics, novella, filmTato diplomová práce Filmová adaptace ve výuce literatury na střední škole: Spalovač mrtvol se zabývá využitím filmové adaptace ve výuce literatury na střední škole, konkrétně se zaměřuje na dílo "Spalovač mrtvol" od Ladislava Fukse a jeho filmovou verzi z roku 1969 režírovanou Jurajem Herzem. Cílem práce je prozkoumat, jak může filmová adaptace přispět k rozvoji čtenářské gramotnosti a literární analýzy mezi studenty. Metodologicky je práce rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje analýze literárního díla a jeho filmové adaptace, včetně srovnání obou verzí. Praktická část obsahuje konkrétní návrhy a pracovní listy pro využití filmu ve výuce, včetně metodických postupů pro práci s audiovizuálním materiálem. Výsledky práce ukazují, že filmová adaptace může být efektivním nástrojem ve výuce literatury, který zvyšuje motivaci studentů k četbě a usnadňuje porozumění literárním dílům. Klíčová slova: Spalovač mrtvol, Ladislav Fuks, filmová adaptace, čtenářská gramotnost, didaktika českého jazyka a literatury, novela, film
This thesis Film Adaptation in the Literary Education at High school: The Cremator explores the use of film adaptation in the literary education of high school students, specifically focusing on the work "The Cremator" by Ladislav Fuks and its 1969 film adaptation directed by Juraj Herz. The aim of the thesis is to examine how film adaptation can contribute to the development of reading literacy and literary analysis ability among students. Methodologically, the thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part analyzes the literary work and its film adaptation, including a comparison of both versions. The practical part consists of specific proposals and worksheets for using the film in teaching, including methodological procedures for working with audiovisual material. The results show that film adaptation can be an effective tool in literary education, increasing student's motivation to read and facilitating the understanding of literary works. Keywords: The Cremator, Ladislav Fuks, film adaptation, reading literacy, Czech language and literature didactics, novella, film