Resilience pedagogů lesních mateřských škol a lesních klubů
Resiliency of pedagogues of forest kindergartens and forest clubs
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192879Identifikátory
SIS: 251717
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svobodová, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Andragogika a management vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání
Datum obhajoby
2. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
lesní mateřská škola, protektivní faktory, resilience, rizikové faktory, učitel mateřské školy, zátěžové situaceKlíčová slova (anglicky)
forest kindergarten, kindergarten teacher, protective factors, resilience, risk factors, stressful situationsDiplomová práce se zabývá otázkou resilience pedagogů mateřských škol, hlouběji pak pedagogů lesních mateřských škol a lesních klubů ve Středočeském kraji. V teoretické části představuje různé definice termínu resilience a nahlíží jeho význam pro učitele v obecné rovině. Na základě zahraničních i tuzemských výzkumů jsou zde charakterizovány rizikové i protektivní faktory relevantní pro učitelské povolání. Práce dále nahlíží výsledky aktuálních studií provedených mezi učitelkami mateřských škol v České republice a vyvozuje specifické aspekty resilience, které se na učitelky mateřských škol vztahují. Zvláštní pozornost je věnována pedagogům lesních mateřských škol a klubů a specifikům jejich práce, které mohou mít vliv na míru jejich resilience. Empirická část práce odpovídá na otázku, jaké protektivní a rizikové faktory působí na resilienci pedagogů lesních mateřských škol a klubů při výkonu jejich povolání a jaké osobnostní a profesní kompetence jim pomáhají překonávat zátěžové situace. Hloubkové rozhovory s pedagogy poskytly data pro zakotvenou teorii, která identifikuje copingové strategie pedagogů jako ústřední kategorii, která určuje výslednou míru resilience. Schopnost pedagoga lesní školky praktikovat efektivní copingové strategie pro posilení resilience závisí na dalších proměnných, které...
The diploma thesis deals with the issue of resilience of kindergarten teachers, and more deeply, of teachers of forest kindergartens and forest clubs in the Central Bohemia region. In the theoretical part, it presents different definitions of the term resilience and looks at its meaning for teachers in general. Based on foreign and domestic research, risk and protective factors relevant to the teaching profession are characterized here. The thesis also examines the results of current studies conducted among kindergarten teachers in the Czech Republic and derives specific aspects of resilience that apply to kindergarten teachers. Special attention is paid to pedagogues of forest kindergartens and clubs and the specifics of their work, which may affect their level of resilience. The empirical part of the thesis answers the question of what protective and risk factors affect the resilience of pedagogues of forest kindergartens and clubs in the performance of their profession and what personal and professional competencies help them overcome stressful situations. In-depth interviews with educators provided data for a grounded theory that identifies educators' coping strategies as a central category that determines the resulting degree of resilience. The ability of a forest kindergarten teacher to...