Vliv homogenně a heterogenně uspořádaných tříd na připravenost dítěte pro vstup do 1. třídy základní školy
The influence of homogeneously and heterogeneously organised classes on the preparedness of a child for the commencement of the first year of primary education
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/192898/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192898Identifiers
Study Information System: 270279
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Kropáč, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
5. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Věkově homogenní třída|věkově heterogenní třída|předškolní věk|mateřská škola|školní zralost|diagnostika školní zralostiKeywords (English)
Age homogeneous class|age heterogeneous class|preschool age|kindergarten|school maturity|diagnosis of school maturityDiplomová práce má za cíl zjistit, jaký vliv má věkové rozdělení tříd v mateřské škole na připravenost dítěte na vstup do 1. třídy základní školy. Teoretická část nejprve čtenáře seznamuje s charakteristikou vývoje dítěte předškolního věku. Zde je podrobně popsáno devět oblastí, které jsou klíčové pro nástup do základní školy. Dále se teoretická část věnuje školní zralosti, její diagnostice a v neposlední řadě se zabývá charakteristikou věkově heterogenně a homogenně uspořádaných tříd. Na konci teoretické části je stručný popis dalších výzkumných šetření, která se také zabývají školní připraveností ve věkově homogenní a heterogenní třídě. Empirická část přináší vyhodnocení dat, která jsou získána pomocí vlastní diagnostiky školní zralosti a rozhovorů s pedagogy mateřských škol. Cílem výzkumného šetření je zjistit, zda jsou lépe do 1. třídy připraveny děti z věkově heterogenních, či homogenních tříd mateřských škol.
The aim of this thesis is to find out what influence the age distribution of classes in kindergarten has investigate on the readiness of a children to enter the first grade of primary school. The theoretical part firstly introduces the reader to the characteristics of preschool child development. Here are described nine areas that are crucial for entry into primary school. Next, the theoretical part discusses school maturity, its diagnosis and, last but not least, the characteristics of age heterogeneous and homogeneous classrooms. At the end of the theoretical section, there is a brief description of other research investigations that also deal with school readiness in age homogeneous and heterogeneous classrooms. The empirical section presents an evaluation of the data, which are obtained through self- diagnosis of school maturity and interviews with kindergarten teachers. The aim of the research is to find out whether children from age heterogeneous or homogeneous kindergarten classes are better prepared for first grade.