Pokusy z mechaniky zaměřené na chybné představy žáků
Experiments in mechanics focused on students' misconceptions
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192939Identifiers
Study Information System: 252284
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Consultant
Dvořák, Leoš
Referee
Kácovský, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Physics for Teacher Education - Mathematics for Teacher Education
Department
Department of Physics Education
Date of defense
5. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
pokusy|mechanika|miskoncepceKeywords (English)
experiments|mechanics|misconceptionsCílem této bakalářské práce bylo zpracování pokusů z mechaniky, které by mohly být zařazeny do elektronické Sbírky fyzikálních pokusů. Dále byla práce zaměřena na seznámení se s typickými žákovskými miskoncepcemi v mechanice, konkrétně pak s těmi týkajícími se třetího Newtonova zákona. Zpracováno bylo deset návodů na pokusy se zaměřením na nabourávání těchto miskoncepcí. Měly by sloužit jako inspirace pro učitele, kteří je mohou využít pro předvádění pokusů ve své výuce. Ze vzorových výsledků mohou čerpat i žáci, kteří se chtějí s experimentem seznámit, aniž by jej museli provádět. V průběhu tvorby pokusů proběhlo seznámení s elektronickou Sbírkou fyzikálních pokusů. Ta je v práci stručně představena spolu se strukturou tvorby pokusu.
The goal of this bachelor's thesis was to prepare a series of experiments in the field of mechanics which could then be included in the electronic Collection of Physics Experiments. The thesis was focused on introducing young students' most common misconceptions in mechanics, specifically those having to do with Newton's third law. The thesis includes ten sets of instructions for experiments focusing on deconstructing these misconceptions. The instructions may serve as inspiration for teachers who wish to demonstrate the experiments within their class. The examples in this thesis may also be used by students who wish to familiarize themselves with the experiments without having to conduct them on their own. While working on this thesis, I have become familiar with the electronic version of the Collection of Physics Experiments which is briefly introduced along with the structure of the experiment design.