Předčtenářské dovednosti jako indikátor raných obtíží ve čtenářské gramotnosti
Pre-Reading Skills as an Indicator of Early Difficulties in Literacy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193019Identifiers
Study Information System: 269333
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Wildová, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
předčtenářské dovednosti, čtenářská gramotnost a pregramotnost, zrakové a sluchové vnímáníKeywords (English)
Pre-reading skills, reader's literacy and preliteracy, visual and auditory perceptionCílem diplomové práce je analyzovat, zlepšit a zhodnotit vybrané předčtenářské dovednosti žáků na počátku školní docházky, navrhnout a implementovat vhodné aktivity, které by napomohly rozvoji těchto dovedností, sledovat jejich vývoj během prvního roku školní docházky a porovnat, jak a jaké dovednosti mohou ovlivnit úspěšnost ve čtenářské gramotnosti. Hlavním cílem je změna dosavadní praxe, zásah do reality a zlepšení situace ve skupině. V diplomové práci se hledají odpovědi na výzkumné otázky, jaká je úroveň předčtenářských dovedností žáků na počátku školní docházky, jak se mění úroveň předčtenářských dovedností žáků během prvního roku školní docházky, jaké specifické předčtenářské dovednosti mohou sloužit jako indikátory raných obtíží ve čtenářské gramotnosti, jaký je vztah mezi úrovní předčtenářských dovedností a pozdějšími čtenářskými schopnostmi u žáků v 1. ročníku ZŠ, jaké intervenční strategie mohou být použity k podpoře žáků s nízkou úrovní předčtenářských dovedností. Výzkumné otázky pomáhají jasně definovat, na co se výzkum zaměřuje. Umožňují soustředit se na specifické aspekty problému a vyhnout se odklonu od cílů výzkumu. Teoretická část diplomové práce "Předčtenářské dovednosti jako indikátor raných obtíží ve čtenářské gramotnosti" se zaměřuje na analýzu vybraných předčtenářských...
The aim of the diploma thesis is to analyze, improve and evaluate selected pre-reading skills of pupils at the beginning of schooling, to propose and implement suitable activities that would help the development of these skills, to monitor their development during the first year of schooling and to compare how and which skills can affect success in reading literacy. The main goal is to change current practice, intervene in reality and improve the situation in the group. The diploma thesis seeks answers to the research questions, what is the level of pre- reading skills of pupils at the beginning of schooling, how does the level of pre-reading skills of pupils change during the first year of schooling, what specific pre-reading skills can serve as indicators of early difficulties in reading literacy, what is the relationship between the level of pre-reading skills and later reading skills in pupils in the 1st year of elementary school, what intervention strategies can be used to support pupils with a low level of pre-reading skills. Research questions help to clearly define what the research is focusing on. They make it possible to focus on specific aspects of the problem and avoid deviating from the research objectives. The theoretical part of the diploma thesis "Pre-reading skills as an indicator...