Postava učitele a její výstavba ve vybraných dílech české prózy
Teacher character type and its construction in selected works of fiction
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193033Identifiers
Study Information System: 269404
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Smrčka, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - French Language oriented at education
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Postava, učitel, česká próza, naratologické kategorie, Božena Němcová, Karel Václav Rais, Ladislav Fuks, Bohumil Říha, Petr ŠestákKeywords (English)
Character, teacher, Czech prose, narratological categories, Božena Němcová, Karel Václav Rais, Ladislav Fuks, Bohumil Říha, Petr ŠestákKlíčová slova Postava, učitel, česká próza, naratologické kategorie, Božena Němcová, Karel Václav Rais, Ladislav Fuks, Bohumil Říha, Petr Šesták Abstrakt Cílem této práce je analyzovat pomocí vybraných naratologických aspektů způsob konstrukce postav v českých prózách Pan učitel Boženy Němcové, Zapadlí vlastenci Karla Václava Raise, Mí černovlasí bratři Ladislava Fukse, Učitel Viktor Pelc Bohumila Říhy a Kontinuita parku Petra Šestáka. Práce se též zaměřuje na způsob vyučování postav a postoj, který každá z nich zaujímá k žákům, a následné srovnání s tehdejšími předpisy, neboť jde o texty z různých dob literárních a společenských dějin, do nichž se propisují dobové normy a vliv možných estetických činitelů. Text vytyčuje čtyři tematické okruhy, které společně vymezují a odůvodňují záměr autorů použít v prózách postavu učitele. Těmi jsou tvorba nového člověka, mocenská struktura a její pojetí, vize budoucnosti a osvětová činnost. Byť všichni vybraní autoři nezpracovávají v práci níže stanovené tematické okruhy, najdeme každý z nich nejméně ve třech vybraných dílech. Závěrem se práce vyjadřuje ke snaze sestavit hrubý nástin "archetypu" učitele, neboť v průběhu našeho zkoumání jsme zjistili, že charakterizace jednotlivých postav-učitelů ve vybraných prózách na popis celistvého "archetypu" nedostačují.