Rozvoj kreativity v rámci podnikového vzdělávání
Development of creativity in the framework of corporate education
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193034Identifiers
Study Information System: 261538
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Dostálová, Vladimíra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Adult education and educational management
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
kreativita, myšlení celým mozkem, motivace, celoživotní učení, podnikové vzdělávání, osobní prostor, informační společnostKeywords (English)
creativity, whole brain thinking, motivation, lifelong learning, corporate learning, personal space, information societyTato práce se zabývá fenoménem lidské kreativity a možnostmi jejího zvyšování v rámci podnikového vzdělávání. Definuje kreativitu z hlediska biologického (kognitivního) a současně popisuje kreativní osobnost. Poukazuje na status kreativity jako jedné z klíčových kompetencí současnosti. Zabývá se vzájemným vztahem kreativity a soudobé informační/znalostní společnosti a jejími pozitivními i negativními dopady na člověka. Poukazuje v této souvislosti na zahlcování člověka informacemi, jehož důsledkem může být narušení pozornosti, přičemž upozorňuje na ohraničenost doby, po kterou se lidé běžně vydrží soustředit. Upozorňuje, že mentální zahlcení lidí je jednou z překážek nikoli pouze laterálního myšlení. Ve vztahu ke kreativitě vnímám tuto skutečnost jako problematickou například také v souvislosti se stavem flow, který je živnou půdou kreativity. Tento stav je úzce svázán právě se schopností soustředěné pozornosti. Snadná dostupnost informací člověku může, při vhodném výběru, rozšířit jeho znalostní základnu. Podstatné je tedy získávání dovedností v oblasti práce s informacemi a jistá obezřetnost v tom, co si člověk "pouští" do hlavy. Jako mimořádně přínosný (nejen) pro kreativní osobnost shledávám trénink soustředěné pozornosti. Současně poukazuji na nutnost zastavení se a sebeuvědomění/sebevnímání,...
This thesis deals with the phenomenon of human creativity and the possibilities of increasing it within the framework of corporate education. It defines creativity from the biological (cognitive) point of view and at the same time describes the creative personality. It points out the status of creativity as one of the key competences of today. The interrelationship between creativity and the contemporary information/knowledge society and its positive and negative effects on people are discussed. In this context, it points to the overwhelming information overload that can result in disturbances in attention, and draws attention to the limited time that people can normally sustain concentration. It points out that mental overwhelm is one of the obstacles to not just lateral thinking. In relation to creativity, I also see this as problematic, for example, in relation to the state of flow, which is the breeding ground of creativity. This state is closely tied precisely to the capacity for focused attention. The easy availability of information to a person can, with appropriate choice, expand his or her knowledge base. What is essential, therefore, is the acquisition of skills in handling information and certain prudence in what one 'lets' into one's head. I find focused attention training to be...