Vladimír Kozák a obraz Indiána v jeho textech
Vladimír Kozák and representation of Indigenous peoples in his writings
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193194Identifiers
Study Information System: 257276
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Binková, Simona
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Ibero-American Studies
Department
Centre for Ibero-American Studies
Date of defense
4. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vladimír Kozák|Xetá|reprezentace|ti "Druzí"|egodokumenty|terénní zápisníky|biografieKeywords (English)
Vladimir Kozak|Xetá|representation|the Other|egodocuments|fieldnotes|biographyDiplomová práce představuje osobnost Vladimíra Kozáka, českého technika, etnografa, dokumentaristy, fotografa a umělce, který žil mezi lety 1924-1979 v Brazílii. Práce dále analyzuje jeho pohled na indiánskou skupinu Xetá zobrazenou v jeho terénních zápisnících, na základě teorie reprezentace těch "Druhých". Tato studie využívá historickou analýzu k prozkoumání jazykových a symbolických prostředků, které Kozák používal k popisu jinakosti Xetá. Kromě představení Kozáka českému akademickému prostředí je cílem této práce kriticky zhodnotit Kozákovu práci v kontextu reprezentace původních obyvatel a etnografických praktik jeho doby. Jedná se o prvotní výzkum v českém prostředí, který dále nastiňuje možnosti studia Kozáka a jeho díla.
The thesis presents the personality of Vladimír Kozák, a Czech engineer, ethnographer, documentary filmmaker, photographer and artist who lived in Brazil between 1924 and 1979. The thesis further analyses his view of the Xetá Indian group depicted in his fieldnotes, based on the theory of representation of the Other. This study uses historical analysis to explore the linguistic and symbolic devices Kozák used to describe the otherness of the Xetá. In addition to introducing Kozák to Czech academia, this paper aims to critically evaluate Kozák's work in the context of indigenous representation and ethnographic practices of his time. This is primary research in a Czech setting that further outlines the possibilities of studying Kozák and his work.