Les v linorytu
The Theme of Forest in the Graphic Technique of Linocut
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193222Identifiers
Study Information System: 253631
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Gajdošíková, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Grafika, linoryt, les, strom, struktura, tiskKeywords (English)
Printmaking, linocut, forest, tree, structure, printBakalářská práce se zabývá převážně grafickou technikou linoryt a možnostmi zobrazení lesa. Obsahuje tři části - teoretickou, didaktickou a autorskou. V teoretické části píši o mém vztahu k lesu a o jeho jedinečnosti a kráse, dále obecně o grafice, o tisku z plochy, hloubky a výšky. Rozepisuji se o dřevořezu a dřevorytu jakožto předchůdcům linorytu. Zmiňuji autory a autorky významných a jedinečných tisků. V části o linorytu vysvětluji jeho možnosti rytí a jak pracovat s barvou a lisem. Následuje popis děl umělců a umělkyň, kteří se zabývali či zabývají tématem lesa nebo krajiny ve své tvorbě. Rozepisuji se o jejich dílech, která mě inspirovala k vlastní tvorbě a popisuji, čím jsou díla významná. Tato část také obsahuje rozhovory s dvěmi umělkyněmi, ve kterých popisují vztah k lesu, jak pracují a na co se při tvorbě soustředí. V didaktické části píši o výtvarných aktivitách příměstského tábora. Děti jsem seznámila již s několika grafickými technikami v předchozích letech. Tiskly z koláže, pracovaly se suchou jehlou a technikou papírorytu. Vytvořily skvělá díla na téma strom. V letošním roce děti vytvoří linoryt opět s tématem lesa, stromu a kořenů. Před tiskem si za pomocí lisu vytvoří i slepotisk svých vyrytých matric. Dále v práci popisuji aktivity a hry, které podnikneme na výletě do lesa....
This bachelor thesis primarily focuses on the graphic technique of linocut and the possibilities of depicting the forest. It comprises three parts: theoretical, didactic, and authorial. In the theoretical part, I discuss my relationship with the forest and its uniqueness and beauty, as well as graphics in general, including printing from a flat, intaglio, and relief surface. I elaborate on woodcut and wood engraving as predecessors of linocut and mention artists who have created significant and unique prints. In the section on linocut, I explain its carving possibilities and how to work with color and a press. This is followed by descriptions of the works of artists who have engaged with the theme of the forest or landscape in their work. I discuss the works that inspired my own creations and describe their significance. This part also includes interviews with two female artists, where they describe their relationship with the forest, their working methods, and their focus during the creation process. In the didactic part, I write about the artistic activities of a day camp. Over the previous years, I have introduced children to several graphic techniques. They have printed from collages, worked with drypoint, and the technique of papercut. They created excellent works on the theme of trees. This...