Řešení genderově podmíněného násilí na univerzitách: příklad Právnické fakulty Univerzity Karlovy
Dealing with Gender-based violence at Universities : an example from the Faculty of Law of Charles University
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193260Identifiers
Study Information System: 269797
Collections
- Kvalifikační práce [13960]
Author
Referee
Žák Krzyžanková, Katarzyna
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law and Jurisprudence
Department
Department of Legal Theory and Legal Doctrines
Date of defense
9. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Diplomová práce se zabývá otázkou řešení genderově podmíněného násilí v akademickém prostředí na úrovni institucí jako nově vznikající agendy správy vysokých škol. Genderově podmíněné násilí nabývá různých forem, od normalizovaných verbálních projevů založených na genderových stereotypech (psychologické násilí), přes zvýhodňování na základě pohlaví (ekonomické násilí), sexuální obtěžování až po sexuální nátlak či znásilnění (sexualizované násilí). Jako takové genderově podmíněné násilí představuje překážku pro naplňování funkcí vysokých škol a ve zvýšené míře negativně dopadá na přístup ke vzdělání marginalizovaných skupin studujících. Metodou případové studie tato práce zkoumá, jaká řešení genderově podmíněného násilí byla na Právnické fakultě Univerzity Karlovy přijata k červnu 2022 a jak institucionální řešení reflektují lidé, kteří se podíleli na jeho tvorbě. Teoretickým přínosem analýzy procesu tvorby institucionálních norem perspektivou socio-právních studií a feministické kritiky práva spočívá v identifikaci několika druhů rezistencí vůči naplňování povinností vytvářet bezpečné studijní a pracovní prostředí regulací genderově podmíněného jednání jako druhu nežádoucího společenského chování prostřednictvím vnitřních předpisů. Jedná se o pasivní rezistence spočívající v záměrné neznalosti o...
This thesis deals with the issue of addressing gender-based violence in the academic environment at the institutional level as an emerging agenda of university administration. Gender-based violence takes various forms, ranging from normalized verbal expressions based on gender stereotypes (psychological violence), gender-based discrimination (economic violence), sexual harassment to sexual coercion or rape (sexualized violence). As such, gender-based violence constitutes an obstacle to the fulfilment of the functions of universities and has an increased negative impact on access to education for marginalised groups of students. Using a case study method, this paper examines what solutions to gender-based violence have been adopted at the Faculty of Law of Charles University as of June 2022 and how the institutional solutions are reflected by those involved in their development. The theoretical contribution of the analysis of the process of institutional norm creation through the perspective of socio-legal studies and feminist critique of law lies in the identification of several types of resistances to fulfilling the obligation to create a safe learning and working environment by regulating gender-based violence as a type of undesirable social behaviour through internal regulations. These are...