Volyňský masakr v polských učebnicích dějepisu (2012-2023)
The Volyn massacre in Polish history school books (2012-2023)
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193316Identifiers
Study Information System: 259261
Collections
- Kvalifikační práce [18159]
Author
Advisor
Referee
Vykoukal, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Area Studies:Area Studies
Department
Department of Russian and East European Studies
Date of defense
9. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
volyňský masakr, učebnice, Polsko, interpretace dějin, aktérství, vliv politiky, vývoj narativůKeywords (English)
Volhynian massacre, textbook, Poland, interpretation of history, actorhood, influence of politics, development of narrativesVolyňský masakr v polských učebnicích (2012-2023) Bakalářská práce Kateřina Tancmanová Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá vývojem interpretací volyňského masakru v polských učebnicích dějepisu v období mezi lety 2012 a 2023. Cílem práce přitom je ukázat, jakým způsobem spolu proměny těchto narativů a měnící se politické interpretace této historické události v čase korelují. V první části vytyčuje autorka klíčové teoretické koncepty a parametry debaty o interpretaci násilí, které slouží jako východisko pro v práci později provedenou analýzu. Druhá část nastiňuje detaily akademické a politické debaty o volyňském masakru jako události i jako předmětu politiky paměti. V poslední části pak autorka přechází k analýze učebnic. S vědomím nastíněného kontextu předešlých kapitol pak ve vybraných hlediscích analyzuje proměny interpretací učebnic a následně odpovídá na výzkumnou otázku. Klíčová slova: volyňský masakr, učebnice, Polsko, interpretace dějin, aktérství, vliv politiky, vývoj narativů
The Volhynia Massacre in Polish textbooks (2012-2023) Bachelor thesis Kateřina Tancmanová Abstract This bachelor's thesis examines the evolution of interpretations of the Volhynia massacre in Polish history textbooks between 2012 and 2023, with the aim of showing how the changes in these narratives and the changing political interpretations of this historical event correlate over time. In the first part, the author sets out the key theoretical concepts and parameters of the debate on the interpretation of violence, which serve as a starting point for the analysis later in the thesis. The second part outlines the details of the academic and political debate on the Volhynia massacre as an event and as an object of the politics of memory. In the last part, the author then moves on to an analysis of the textbooks. Aware of the outlined context of the previous chapters, she then analyses the changing interpretations of the textbooks in selected aspects and then answers the research question. Keywords: Volhynia massacre, textbook, Poland, interpretation of history, agency, influence of politics, development of narratives