Postoje učitelů ke vzdělávání nadaných žáků ve víceletém gymnáziu
Teachers attitudes of towards the education of gifted students at a multi-year gymnasium
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193333Identifikátory
SIS: 272415
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marádová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
nadaný žák, nadání, víceleté gymnázium, učitel, postoj, výchovný poradceKlíčová slova (anglicky)
gifted student, talent, multi-year gymnasium, teacher, attitude, educational counselorDiplomová práce se zabývá problematikou nadaných žáků na víceletých gymnáziích. Konkrétně se zaměřuje na zkoumání postojů učitelů k nadaným žákům na vyšším stupni víceletého gymnázia. Cílem práce je zjistit, jaké postoje zaujímají k těmto studentům a jakou úroveň podpory a rozvoje jim následně poskytují. V teoretické části je podrobně zkoumána problematika nadaných žáků, a to včetně definice klíčových pojmů. Tato práce se zaměřuje na detailní popis nadaných žáků na vyšším stupni víceletých gymnázií a na představení organizací, které se specializují na jejich podporu. Součástí práce je také analýza relevantních odborných dokumentů. Práce se dále věnuje vzdělávacím metodám a charakteristice role učitele. Zvláštní pozornost je věnována také rizikovým skupinám mezi nadanými žáky. V empirické části je proveden výzkum pomocí metody případové studie. Předmětem této studie jsou dvě víceletá gymnázia. Byly provedeny polostrukturované rozhovory s učiteli a výchovnými poradci těchto gymnázií, které byly následně analyzovány metodou otevřeného kódování. Výsledné kategorie byly podrobně popsány a data byla interpretována. Výsledky výzkumu ukazují na souvislost postojů učitelů s projevy nadaných žáků a jejich motivací. Postoje učitelů jsou ovlivněny chováním nadaných žáků. Z výsledků také vyplývá, že učitelé...
This thesis deals with the issue of gifted students at multi-year gymnasium. Specifically, it focuses on examining the attitudes of teachers towards gifted students at the higher level of multi-year gymnasium. The aim of the thesis is to find out what attitudes they have towards these students and what level of support and development they subsequently provide. In the theoretical part, the issue of gifted students is thoroughly examined, including the definition of key terms. This work focuses on a detailed description of gifted students at the higher level of multi-year gymnasium and on the introduction of organizations that specialize in their support. The work also includes an analysis of relevant professional documents. The work further deals with educational methods and the characteristics of the teacher's role. Special attention is also paid to risk groups among gifted students. In the empirical part, the research is carried out using the case study method. The subject of this study are two multi-year gymnasium. Semi-structured interviews were conducted with the teachers and educational counselor of these gymnasium, which were subsequently analyzed by the open coding method. The resulting categories were described in detail and the data were interpreted. The research results show a connection...