Perception of silent speech in L1 users of sign and spoken languages
Percepce tiché řeči u rodilých uživatelů znakového a mluveného jazyka
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193339Identifiers
Study Information System: 246078
Collections
- Kvalifikační práce [23751]
Author
Advisor
Referee
Cilibrasi, Luca
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English Language and Linguistics
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
9. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
tichá řeč|statistické učení|percepce řeči|EEGKeywords (English)
silent speech|statistical learning|speech perception|EEGTato práce se zabývá neurálními procesy, které probíhají při percepci tiché vizuální řeči, s cílem zjistit, zda mohou tiché artikulační pohyby zprostředkovávat statistické učení, což je proces, který prokazatelně pomáhá percepci a segmentaci nepřerušované řeči. Dále se práce zaměřuje na to, zda může být proces statistického učení při percepci tiché řeči ovlivněn primárním způsobem komunikace účastníků. Dospělí s normálním sluchem a s poruchami sluchu byli vystaveni dvěma proudům tiché řeči, přičemž byla měřena jejich neurální aktivita. Strukturovaný proud tiché řeči obsahoval čtyři opakující se tříslabičná pseudo-slova, jejichž hranice bylo možné odhalit pouze na základě pravděpodobností souvýskytu slabik. Naproti tomu náhodný proud obsahoval dvanáct slabik v pseudo-náhodném pořadí a neobsahoval žádnou skrytou statistickou strukturu. Synchronizace nahrané neurální aktivity a řečového stimulu byla vypočítána na frekvenci slabik (3,3 Hz) a slov (1,1 Hz) pomocí tzv. inter-trial phase coherence. Neurální aktivita synchronizovaná s frekvencí výskytu skrytých tříslabičných slov by naznačovala, že účastníci byli schopni detekovat hranice těchto slov pomocí statistického učení. Účastníkům byl také administrován hodnotící test, v němž měli ohodnotit familiaritu jednotlivých slov, s cílem otestovat výsledky...
The present study focused on the neural processes underlying the perception of silent visual speech and aimed to investigate whether silent articulatory cues could facilitate statistical learning, a mechanism shown to aid the perception and segmentation of continuous speech. Additionally, this thesis investigated whether this process could be affected by the participants' primary mode of communication. The neural activity of adult participants with normal and impaired hearing was measured with EEG as they were exposed to two silently mouthed syllable streams. The structured stream consisted of four repeating trisyllabic pseudo-words whose boundaries were cued merely by the transitional probabilities between the syllables. On the other hand, the random stream consisted of twelve syllables in pseudo-random order and did not contain any covert statistical structure. Inter-trial phase coherence at a syllable rate (3.3 Hz) and a word rate (1.1 Hz) was computed to assess the phase synchronisation of the recorded neural activity and the silent speech stimulus. A phase-locked activity at the word rate would indicate that the covert statistical words were detected as a result of statistical learning. The participants also took a post-exposure forced-choice task to assess their explicit knowledge of the...