Pracovní uplatnění absolventů středních škol Jedličkova ústavu ve společnosti
Analysis of Employment of Secondary School Graduates from Jedlička's Institute in Society
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193415Identifikátory
SIS: 256935
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kadrnožková, Monika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
absolventi střední školy Jedličkova ústavu, tranzitní program, přechod na trh práce, bariéry ve společnosti, podpora absolventůKlíčová slova (anglicky)
absolvents of Jedlička institute, transition program, entry to the labour market, obstacles in society, support of absolventsDiplomová práce se věnuje přechodu absolventů středních škol Jedličkova ústavu (dále SŠ JÚ) v Praze na trh práce a zkoumá faktory související s tranzicí. Práce obsahuje vysvětlení základních pojmů vztahujících se k dané problematice. Na to navazuje výzkumná část, ve které byly využity dvě techniky sběru dat. Byly uskutečněny polostrukturované rozhovory s osmi bývalými studenty SŠ JÚ. Ty byly dále doplněny dvěma nestandardizovanými dotazníky, vyplněné od pracovně neaktivních absolventů SŠ JÚ a třídních učitelů spolu s asistenty pedagoga, a jedním rozhovorem s bývalou sociální pracovnicí v tranzitním programu v Jedličkově ústavu a školy (dále JÚŠ). Cílem práce bylo popsat tranzici po studiu v JÚŠ na trh práce, co to znamená, jak vypadá a co to obnáší. Dále se práce zaměřuje na možnosti pracovní seberealizace osob s tělesným a kombinovaným postižením, reflektuje studium a podporu JÚŠ, popisuje bariéry a žádoucí podporu při přechodu na trh práce. Z výsledků vyplývá, že přechod absolventů SŠ JÚ na trh práce je ovlivněn mnoha faktory. Tranzice je pro absolventy náročným, individuálním, procesem, ale uvědomují si její důležitost a vlastní aktivita je základem úspěchu. S dostatečnou podporou se zvyšují šance na uplatnění na trhu práce. Stát se snaží o vyrovnávání příležitostí, ale mělo by se zapracovat na...
This diploma thesis deals with the changeover of absolvents of Jedlička Institute in Prague (further as SŠ JÚ) to the labour market and investigates factors related to that transition. The work provides an explanation of basic terms related to this issue. The research part follows, in which two data collection methods were used. Firstly, semi-structured interviews with eight former students of SŠ JÚ were conducted. Then they were further supplemented with two non-standardized questionnaires, filled out by the unemployed absolvents of SŠ JÚ and class teachers with the teaching assistants, and one interview with the former social worker in the transition program in Jedlička Institute and Schools (further as JÚŠ). This work aims to describe the transition to the workplace after graduating JÚŠ and what it means, what it looks like, and what it involves. It examines the options of work self-realization for people with physical and multiple disabilities, with an emphasis on the relationship of studies and support of JÚŠ, the obstacles, and required support during that entry to the labour market. The results of this study show that the changeover of graduates of SŠ JÚ to the job market is influenced by multiple factors. For the graduates, the transition is a difficult individual process, but they are...