Žáci s podpůrným opatřením v malotřídní škole
Pupil with support measures in a small school with a composite classes
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193459Identifiers
Study Information System: 246797
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Bartoňová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Speciální pedagogika
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
žák s podpůrným opatření, malotřídní škola, společné vzdělávání, individuální přístup, interaktivní procesKeywords (English)
student with support measures, small-class school, inclusive education, individual approach, interactive processDiplomová práce se soustředí na strategie a přístupy v oblasti vzdělávání žáků s podpůrnými opat- řeními v kontextu malotřídní školy. V rámci výzkumu byla sledována čtveřice žáků s diagnosti- kovanými specifickými poruchami učení, ADHD a poruchami chování. Hlavním cílem práce bylo identifikovat a popsat metody výuky, analyzovat praktické postupy a zkoumat okolnosti vzdělávání těchto žáků ve vybrané malotřídní škole. Dále byl kladen důraz na to, jak tyto pedagogické postupy ovlivnily přístup žáků k vzdělávání. Výzkumné šetření probíhalo ve dvou etapách. První etapa zahrnovala studium a detailní analýzu osobních dokumentů sledovaných žáků. Ve druhé etapě byly provedeny strukturované rozhovory se zákonnými zástupci žáků a pedagogickým týmem dané školy. K získání a interpretaci výsledků roz- hovorů byla použita metoda otevřeného kódování. Zjištění ukazují, že klíčem k úspěchu je adaptabilní vzdělávací systém, který integruje metody jako asistenci pedagoga a speciálně přizpůsobené vzdělávací programy, a zároveň podporuje sociální a emoční rozvoj žáků prostřednictvím aktivit mimo tradiční učební prostředí. Práce zdůrazňuje vý- znam pravidelné spolupráce s rodinami a efektivní pedagogické strategie pro podporu společného vzdělávání. Výsledky tohoto výzkumného šetření ukazují paralely s výsledky...
This thesis focuses on strategies and approaches for educating students with support measures within the context of a small-class school. The study monitored four students diagnosed with spe- cific learning disorders, ADHD, and behavioral disorders. The main goal of the thesis was to identify and describe teaching methods, analyze practical proce- dures, and examine the circumstances of educating these students in a selected small-class school. Emphasis was also placed on how these pedagogical practices influenced the students' approach to education. The research investigation was conducted in two stages. The first stage involved studying and detai- led analysis of personal documents of the observed students. In the second stage, structured in- terviews were conducted with the legal representatives of the students and the educational team of the school. Open coding was used to obtain and interpret the results of the interviews. Findings indicate that the key to success is an adaptable educational system that integrates methods such as teacher assistance and specially tailored curricula, while also supporting the social and emo- tional development of students through activities outside the traditional educational environment. The thesis highlights the importance of regular cooperation with families...