Analýza komunikace udržitelnosti a úrovně greenwashingu v českém bankovním sektoru
An analysis of sustainability communication and the level of greenwashing in the Czech banking sector
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193466Identifiers
Study Information System: 263747
Collections
- Kvalifikační práce [18159]
Author
Advisor
Referee
Klabíková Rábová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies:Marketing Communication and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
10. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Udržitelnost, greenwashing, banky, bankovní sektor, české banky, komunikace, green marketing, green bankingKeywords (English)
Sustainability, greenwashing, banks, banking sector, Czech banks, communication, green marketing, green bankingBakalářská práce se věnuje tématu komunikace udržitelnosti bankovním sektorem v ČR, stavem vnímání této komunikace veřejností a stavem této komunikace na platformě Instagram za rok 2023 5 předními bankami českého bankovního trhu. Teoretická část práce se zabývá významem udržitelnosti v bankovním sektoru, green marketingem, green bankingem greenwashingem a příklady ze zahraničí. Praktická část je složena prvně z kvalitativního výzkumu formou dotazníku na reprezentativním kvótním výběru české dospělé online populace o 1000 respondentech. Dále obsahuje práce kvalitativní výzkum formou obsahové analýzy komunikace udržitelných témat a Instagramu za rok 2023 5 předními českými bankami (Česká spořitelna, ČSOB, KB, Raiffeisenbank a Air Bank). Výsledky výzkumu této práce mohou poskytnou podklady pro odborníky v oblasti komunikace, co se stavu vnímání udržitelnosti jak v bankovním sektoru, tak v populaci obecně týče. Zároveň mohou poskytnout podněty pro odborníky v bankovním sektoru pro vylepšení strategie komunikace udržitelnosti jejich bankovní institucí.
The bachelor thesis focuses on the topic of sustainability communication by the banking sector in the Czech Republic, the state of public perception of this communication and the state of this communication on the Instagram platform for the year 2023 by 5 leading banks of the Czech banking market. The theoretical part of the thesis deals with the meaning of sustainability in the banking sector, green marketing, green banking greenwashing and examples from abroad. The practical part consists firstly of qualitative research in the form of a questionnaire on a representative quota sample of the Czech adult online population of 1000 respondents. Furthermore, the thesis contains qualitative research in the form of a content analysis of communication of sustainable topics and Instagram for the year 2023 by 5 leading Czech banks (Česká spořitelna, ČSOB, KB, Raiffeisenbank and Air Bank). The research results of this thesis can provide evidence for communication professionals regarding the state of perception of sustainability in the banking sector as well as in the population in general. They may also provide suggestions for banking sector professionals to improve their banking institutions' sustainability communication strategies.