Fyzikální vzdělávání na úrovni nižšího sekundárního stupně v Maďarsku a České republice - porovnání kurikulí
Physics education at lower secondary level in Hungary and the Czech Republic - comparison of curricula
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193662Identifiers
Study Information System: 251627
Collections
- Kvalifikační práce [11244]
Author
Advisor
Consultant
Kácovský, Petr
Snětinová, Marie
Referee
Mathis, Kristián
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Učitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy
Department
Department of Physics Education
Date of defense
12. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kurikulum|fyzika|porovnání|Maďarsko|ČeskoKeywords (English)
curriculum|physics|comparison|Hungary|CzechiaTato diplomová práce se věnuje výuce fyziky na nižší úrovni sekundárního vzdělávání v České republice a v Maďarsku. Cílem této práce je na základě kurikulárních dokumentů (především rámcových vzdělávacích programů) těchto zemí porovnat předepsané kurikulum a tímto způsobem doplnit již existující srovnávací studie, které se věnovaly fyzikálnímu vzdělávání v České republice, Estonsku, Polsku a Slovinsku. V naší studii se zaměříme hlavně na vzdělávací obsah, klíčové kompetence a hodnocení, ale i základní charakteristiku rámcových vzdělávacích programů a jejich dostupnost a revize. Jelikož tyto dokumenty značně ovlivňují výuku fyziky a mají významný dopad na žáky osvojené schopnosti a dovednosti, uvádíme i stručný přehled úspešnosti českých a maďarských žáků v mezinárodních výzkumech TIMSS a PISA.
This thesis focuses on the education of physics at the lower secondary education level in the Czech Republic and Hungary. The main aim is to compare the prescribed curriculum based on the curricular documents (primarily framework educational programme) of these countries, thereby complementing the existing comparative study that addressed physics education in the Czech Republic, Estonia, Poland, and Slovenia. In our study, we will mainly focus on educational content, key competencies, and assessment, as well as the basic characteristics of the framework educational programme, its availability, and revision. Since these documents significantly influence the course of teaching physics and have a substantial impact on the abilities and skills acquired by students, we also provide a brief overview of the success of Czech and Hungarian students in international studies TIMSS and PISA.