Íránský protest song: sociopolitický diskurz a hnutí Zan zendegí ázádí
The Iranian Protest Song: Sociopolitical Discourse and the Zan Zendegi Azadi Movement
diploma thesis (DEFENDED)
Item with restricted access
Whole item or its parts have restricted access until 13. 09. 2027
Reason for restricted acccess:
Protection of the legitimate interests of third parties worthy of special consideration
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193724Identifiers
Study Information System: 266343
Collections
- Kvalifikační práce [23747]
Author
Advisor
Referee
Koláček, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Middle Eastern Studies
Department
Department of Middle Eastern Studies
Date of defense
12. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Írán|protest song|žena|život|svoboda|hudba|sociální hnutí|politika|diskurzivní strategie|identita|multimodální analýza|role|významKeywords (English)
Iran|Protest song|Woman|Life|Freedom|Music|Social movement|Politics|Discursive strategies|Identity|Multimodal Analysis|Role|MeaningDiplomová práce zkoumá fenomén protestní hudby v současném Íránu se zaměřením na hudbu vzniklou na podzim roku 2022 při vrcholné fázi protirežimních protestů známých pod heslem Zan, zendegí, ázádí - Žena, život, svoboda. Analytický rámec práce vychází z kritické analýzy diskurzu (CDA). Prostřednictvím jejích dvou proudů, diskurzivně-historického přístupu (DHA) a multimodální analýzy diskurzu (MMDA), autor zkoumá slova písní, jejich hudební doprovod, vizuální prvky (videoklipy, grafiky) a sociopolitický i historický kontext. Práce se zaměřuje na to, jak protestní písně reflektují kolektivní identitu a diskurz protestního hnutí a jak jej ovlivňují. Analýzu devíti populárních protestních písní doplňuje případová studie o významném rapperu Túmádži Sálehím, jehož tvorba a aktivity ilustrují potíže, s jakými se umělci i aktivisté v Íránu potýkají.
The thesis examines the phenomenon of protest music in contemporary Iran, focusing on the music that emerged in the autumn of 2022 during the peak of the anti-regime protests known by the slogan Zan, zendegi, azadi - Woman, Life, Freedom. The analytical framework of the thesis is based on Critical Discourse Analysis (CDA). Through its two approaches, the Discourse-Historical Approach (DHA) and Multimodal Discourse Analysis (MMDA), the author examines the lyrics of the songs, their musical accompaniment, visual elements (music videos, graphics), and the socio-political and historical context. The work focuses on how protest songs reflect the collective identity and discourse of the protest movement and how they influence it. The analysis of nine popular protest songs is complemented by a case study of a prominent rapper Toomaj Salehi, whose work and activities illustrate the challenges faced by artists and activists in Iran.