Verbální prefixy a jejich užití v textech nerodilých mluvčích češtiny na úrovni B2
Verbal prefixes and their use in texts of non-native speakers of Czech at B2 level
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193781Identifiers
Study Information System: 265250
Collections
- Kvalifikační práce [23746]
Author
Advisor
Referee
Škodová, Svatava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Bohemistics for Foreigners
Department
Institute of Czech and Deaf Studies
Date of defense
11. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
verbální prefixy|vidové dvojice|čeština jako cizí jazyk|žákovský korpus|úroveň B2Keywords (English)
verbal prefixes|aspectual pairs|Czech as foreign language|learner corpus|level B2Diplomová práce se zabývá verbálními prefixy a analýzou jejich užití v textech nerodilých mluvčích češtiny. Teoretická část poskytuje přehled o verbálních prefixech a jejich gramaticko-lexikálních funkcích. Hlavní pozornost je věnována prefixům z hlediska češtiny jako cizího jazyka: je popsána problematika užití verbálních prefixů v projevech jinojazyčných mluvčích a způsoby prezentace verbálních prefixů v učebních materiálech pro cizince. Také je představen Český národní korpus a jiné online nástroje jako pomocné materiály pro studium českých prefigovaných sloves. Analytická část práce se zaměřuje na zmapování užití verbálních prefixů v psaných textech nerodilých mluvčích češtiny na úrovni B2 a navrhuje kompenzační cvičení pro nácvik zjištěných problematických jevů. Výzkum je založen na datech žákovského korpusu CzeSL-SGT. Korpusová cvičení jsou vytvořena na základě reprezentativního korpusu češtiny SYN2020. V práci jsou uvedený příklady užití prefigovaných sloves v textech nerodilých mluvčích. Verbální prefixy jsou charakterizovány z hlediska sémantiky, důraz je kladen na chybovou analýzu užití prefixů. Výsledky analýzy ukazují, že prefixy s nejbohatší sémantikou mají v žákovských textech největší zastoupení, naproti tomu se prefixy s nízkým počtem významů vyskytují mnohem méně. V užití...
The thesis deals with verbal prefixes and the analysis of their usage in texts of non-native speakers of Czech. The theoretical part provides an overview of verbal prefixes and their grammatical-lexical functions. The main focus is on prefixes from the point of view of Czech as a foreign language: it describes the issues related to the use of verbal prefixes in the texts of non-native speakers and the ways in which verbal prefixes are presented in teaching materials for foreigners. It also introduces the Czech National Corpus and other online tools as supplementary materials for studying Czech prefixed verbs. The analytical part of the thesis focuses on mapping the usage of verbal prefixes in written texts of non-native speakers of Czech at the B2 level and proposes compensatory exercises for practicing the identified problematic phenomena. The research is based on data from the CzeSL-SGT learner corpus. The corpus exercises are based on the SYN2020 representative corpus of Czech. The thesis includes examples of the use of prefixed verbs in texts of non-native speakers. Verbal prefixes are characterized in terms of semantics, with an emphasis on error analysis of prefix usage. The analysis results show that prefixes with the richest semantics have the highest representation in learner texts, while...