Geneze edukačního modelu v regionálním muzeu umění
The Genesis of the Educational Model in the Regional Art Museum
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193815Identifiers
Study Information System: 271259
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Kafková, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Galerijní a muzejní edukace, regionální muzeum, edukační strategie, vzdělávací potenciál, cílové skupiny, kvalita programů, kompetence edukátorů*rekKeywords (English)
Gallery and museum education, regional museum, educational strategy, educational potential, target groups, quality of programmes, competences of educatorsDiplomová práce si klade za cíl představit a kriticky nahlédnout konkrétní muzejní instituci (Muzeum umění a designu Benešov) a její vzdělávací potenciál.V rámci teoretické části práce zkoumám v širším kontextu současné galerijní a muzejní edukace specifika regionálního charakteru výstavní instituce a práci s jejími cílovými skupinami. Těžiště práce spočívá v rozboru autorského tvůrčího procesu vývoje edukačních programů vzhledem k filosofii instituce a v průzkumu potřebných kompetencí edukátorů*rek. Realizace práce je podložena metodami kvalitativního výzkumu (akční výzkum, dotazníkové šetření ad.).
The thesis aims to present and critically look at a specific museum institution (the Benešov Museum of Art and Design) and its educational potential. In the theoretical part of the thesis I examine the specifics of the regional character of the museum institutionand the work with its target groups in the broader context of contemporary gallery and museum education. The focus of the thesis lies in the analysis of the creative process of developing educational programmes in relation to the philosophy of the institution and in the exploration of the necessary competences of educators. The implementation of the work is supported by qualitative research methods (action research, questionnaire survey, etc.).