Deutsche Musik als Mittel der Kulturvermittlung im Unterricht Deutsch als Fremdsprache
German music as an element of cultural mediation in the teaching of German as a foreign language
Německá hudba jako prvek zprostředkovávání kultury ve vyučování němčiny jakožto cizího jazyka
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193858Identifiers
Study Information System: 257246
Collections
- Kvalifikační práce [23746]
Author
Advisor
Referee
Maurach, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Germanic and North European Studies: German Studies
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
9. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
German
Grade
Very good
Keywords (Czech)
němčina jako cizí jazyk|didaktika němčiny|hudba|německá kultura|německá hudební scénaKeywords (English)
German as a foreign language|didactics of German|music|German culture|German music sceneTato bakalářská práce se zabývá využitím německé hudby jako prostředku kulturní mediace ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Hudba je univerzálním jazykem, který propojuje lidi napříč kulturami a generacemi. Německá hudební scéna nabízí širokou paletu žánrů a stylů. Každý z těchto žánrů může být efektivním nástrojem pro výuku němčiny, protože obsahuje nejen jazykové prvky, ale také kulturní a historické kontexty, které mohou obohatit výuku. Cílem této práce je ukázat, jak může hudba obohatit výuku němčiny a přispět k rozvoji interkulturních kompetencí, což je nezbytné pro úspěšnou komunikaci v multikulturním světě. Práce si jednak definuje klíčová východiska nutná pro využití hudby ve výuce, jednak obsahuje tři pracovní listy, které mohou učitelé ihned použít ve výuce, spolu s konkrétními komentáři pro integraci hudby do výuky cizího jazyka. Každý pracovní list zahrnuje vybranou německou píseň, cvičení na porozumění textu a lexikální cvičení a úkoly podporující diskusi o interkulturních tématech. Práce tedy přináší jednak obecný didaktický rámec, jednak konkrétní příklady využití hudby ve výuce jakožto prostředky pro rozvoj interkulturních kompetencí. Klíčová slova: Německojazyčná hudba, výuka cizích jazyků, kulturní mediace, interkulturní kompetence, didaktické metody. Abstract Diese...
Tato bakalářská práce se zabývá využitím německé hudby jako prostředku kulturní mediace ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Hudba je univerzálním jazykem, který propojuje lidi napříč kulturami a generacemi. Německá hudební scéna nabízí širokou paletu žánrů a stylů. Každý z těchto žánrů může být efektivním nástrojem pro výuku němčiny, protože obsahuje nejen jazykové prvky, ale také kulturní a historické kontexty, které mohou obohatit výuku. Cílem této práce je ukázat, jak může hudba obohatit výuku němčiny a přispět k rozvoji interkulturních kompetencí, což je nezbytné pro úspěšnou komunikaci v multikulturním světě. Práce si jednak definuje klíčová východiska nutná pro využití hudby ve výuce, jednak obsahuje tři pracovní listy, které mohou učitelé ihned použít ve výuce, spolu s konkrétními komentáři pro integraci hudby do výuky cizího jazyka. Každý pracovní list zahrnuje vybranou německou píseň, cvičení na porozumění textu a lexikální cvičení a úkoly podporující diskusi o interkulturních tématech. Práce tedy přináší jednak obecný didaktický rámec, jednak konkrétní příklady využití hudby ve výuce jakožto prostředky pro rozvoj interkulturních kompetencí. Klíčová slova: Německojazyčná hudba, výuka cizích jazyků, kulturní mediace, interkulturní kompetence, didaktické metody. Abstract Diese...