Výtvarný umělec jako kreativní tvůrce a podnikatel
Visual Artist as an Artistic Creator and Entrepreneur
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193929Identifiers
Study Information System: 247558
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Vídršperková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychologie
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výtvarný umělec, malíř, kreativní tvůrce, podnikatel, zkušenost, autenticita, balancováníKeywords (English)
visual artist, painter, artistic creator, entrepreneur, experience, authenticity, balancing1 ABSTRAKT Diplomová práce si klade za cíl porozumět zkušenosti výtvarných umělců, konkrétně malířů, jakožto kreativních tvůrců a podnikatelů. Toho bylo docíleno zvolením kvalitativního přístupu. Za využití Interpretativní fenomenologické analýzy byly analyzovány polostrukturované rozhovory uskutečněné se třemi malíři a jednou malířkou. Analýza vyústila ve zpracování individuálních profilů a v identifikaci společných klíčových témat, která zkušenosti jednotlivých informantů propojují a zachycují jejich esenci. Společná témata byla rozčleněna do čtyř oblastí: 1) Okolnosti a faktory ovlivňující vkročení do tvorby a rozvoj kariéry; 2) Balancování podnikatelského křesla a autenticity; 3) Tvorba - důležitost vývoje a vztah k tvorbě; 4) Naplnění a ponoření. Empirické části práce předchází část práce teoretická, která představuje poznatky k tématu nejen z oblasti psychologie, ale také z oblasti podnikání a marketingu. V diskusní části páce jsou stěžejní výsledky výzkumu interpretovány a vztaženy do souvislosti s existujícím poznáním. KLÍČOVÁ SLOVA Výtvarný umělec; malíř; kreativní tvůrce; podnikatel; zkušenost; autenticita; balancování
1 ABSTRACT The aim of the thesis is to explore and understand an experience of visual artists, painters specifically, as artistic creators and entrepreneurs. The goal was accomplished by qualitative approach. Semi-structured interviews were realized with four painters, three men and one woman. Their analyses, following the method of Interpretative phenomenological analysis, resulted in individual profiles and identification of common key themes that connect the individual experiences and represent the essence. The themes were divided into four areas: 1) Circumstances and factors influencing entry into creation and career development; 2) Balancing the entrepreneurial chair and authenticity; 3) Creation - the importance of development and the relationship to creation; 4) Fulfillment and immersion. The empirical section of the thesis is preceded by the theoretical section, which presents findings on the topic not only from the field of psychology, but also from the field of business and marketing. In the discussion section, the main research findings are interpreted and related to existing knowledge. KEYWORDS Visual artist; painter; artistic creator; entrepreneur; experience; authenticity; balancing