Vliv generativní umělé inteligence na politický marketing: potenciál, rizika a regulace
The influence of generative artificial intelligence on political marketing: potential, risks and regulation
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194025Identifikátory
SIS: 269876
Kolekce
- Kvalifikační práce [18160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kaclová, Markéta
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Strategická komunikace
Katedra / ústav / klinika
Katedra marketingové komunikace a public relations
Datum obhajoby
13. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
generativní umělá inteligence, umělá inteligence, politický marketing, politické kampaně, syntetická média, regulaceKlíčová slova (anglicky)
generative artificial intelligence, artificial intelligence, political marketing, political campaigns, synthetic media, regulationTato diplomová práce zkoumá vliv generativní umělé inteligence (GenAI) na politický marketing v České republice, zejména její potenciál, rizika a regulaci. Cíl výzkumu se zaměřuje na identifikaci příležitostí a hrozeb spojených s implementací GenAI do politických kampaní, včetně dopadů na pracovní trh, etických a společenských aspektů a budoucího vývoje. Teoretická část se věnuje specifikům umělé inteligence (AI), konkrétním případům využití GenAI v politickém marketingu, jako je syntetický zvukový, audiovizuální, vizuální a textový obsah, a souvisejícím regulačním mechanismům. Výzkum je založen na polostrukturovaných rozhovorech s odborníky na politický marketing, experty na AI a zástupci regulačních a legislativních institucí. Výsledky naznačují, že GenAI může pomoci s tvorbou textového a vizuálního obsahu, brainstormingem, mediálním tréninkem, personalizací komunikace nebo analýzou dat pro optimalizaci kampaní. Přesto respondenti spíše zdůrazňují obavy spojené s deepfakes, manipulovaným obsahem a negativními kampaněmi, které mohou ovlivnit veřejné mínění ve prospěch nedemokratických aktérů. Nástroje GenAI mohou zvýšit produktivitu díky schopnosti rychleji, levněji a sofistikovaněji produkovat větší množství výstupů, což je dvousečnou zbraní. GenAI automatizuje úkony méně kvalifikovaných...
This diploma thesis explores the influence of generative artificial intelligence (GenAI) on political marketing in the Czech Republic, particularly its potential, risks, and regulation. The research aims to identify the opportunities and threats associated with implementing GenAI in political campaigns, including labour market impacts, ethical and societal aspects, and future developments. The theoretical part focuses on the specifics of artificial intelligence (AI), specific use cases of GenAI in political marketing such as synthetic audio, audiovisual, visual and textual content, and related regulatory mechanisms. The research is based on semi- structured interviews with political marketing specialists, AI experts, and regulatory and legislative institutions representatives. The findings suggest that GenAI can help with textual and visual content creation, brainstorming, media training, personalizing communication, and analyzing data to optimize campaigns. Nevertheless, respondents tend to highlight concerns related to deepfakes, manipulated content and negative campaigns that can sway public opinion in favour of non-democratic actors. GenAI tools can increase productivity by enabling faster, cheaper, and more sophisticated production of larger amount of content, which is a double- edged sword....