Sharenting z pohledu dětí a jejich rodičů
Sharenting from the perspective of children and their parents
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194095Identifikátory
SIS: 258439
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šimková, Karolína
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
13. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sharenting, sociální sítě, rodičovství, soukromí, kvalitativní výzkumKlíčová slova (anglicky)
sharenting, social networks, parenting, privacy, qualitative researchTato bakalářská práce se zabývá tématem sharentingu, konkrétně pak pohledem rodičů a dětí na tuto problematiku. Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. V první, teoretické části, jsou vysvětleny pojmy sharenting, sociální sítě či digitální stopa. Dále jsou rozebrány typy sdíleného obsahu, možné motivace rodičů a různé rodičovské přístupy k sharentingu. Další podkapitoly jsou věnovány pozitivním a negativním dopadům sharentingu, včetně rizik a vlivu na vztahy v rodině. V závěru teoretické části jsou popsány související právní aspekty a také osvětové kampaně na téma sharentingu. Výzkumná část je pak zaměřena na kvalitativní výzkum. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů s dětmi ve věku 9-12 let a jejich rodiči jsem se pokoušela zjistit, jaké postoje zaujímají k sharentingu a jakým způsobem si vymezují hranice při sdílení obsahu na sociálních sítích. Z výsledků bylo zjištěno, že většina rodičů se dětí neptá na souhlas před sdílením obsahu, avšak dětem tato skutečnost nevadí. Zároveň si však rodiče uvědomují některá rizika spojená se sharentingem a vnímají sdílení skrze chatovací aplikace jako bezpečnější v porovnání se sociálními sítěmi typu Facebook.
This bachelor's thesis deals with the topic of sharenting, specifically the perspectives of parents and children on this issue. Thesis is divided into a theoretical and a research part. In the first, theoretical part, the terms sharenting, social networks and digital footprint are explained. Next, the types of shared content, possible motivations of parents and different parental approaches to sharenting are discussed. Other subsections are dedicated to the positive and negative effects of sharenting, including risks and influence on relationships within the family. At the end of the theoretical part, related legal aspects are described, as well as educational campaigns on the subject of sharenting. The research part is focused on qualitative research. Using semi- structured interviews with children aged 9-12 and their parents, I tried to find out what attitudes they take towards sharenting and how they define boundaries when sharing content on social networks. The results showed that most parents do not ask their children's consent before sharing content online, but children are not bothered by this fact. However, parents are aware of some of the risks associated with sharenting and they perceive sharing through instant messaging services as safer compared to social networks like Facebook.