Osobní pojetí učitelů práce s mapou ve výuce na 1. stupni základní školy
Teachers' personal concept of using a map in teaching at the 1st grade of elementary school
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194129Identifikátory
SIS: 185103
Kolekce
- Kvalifikační práce [20091]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Flajšhans Nedbalová, Radka
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geografie se zaměřením na vzdělávání - Biologie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
11. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mapa, mapové dovednosti, učitelovo osobní pojetí, rozhovorKlíčová slova (anglicky)
map, map skills, teacher's personal concept, interviewV rámci vzdělávání je potřeba rozvíjet práci s mapou a s tím spojené mapové dovednosti, což do značné míry záleží na vyučujících a jejich pojetí výuky. České výzkumy se zaměřují zejména na vyučující zeměpisu, který je vyučován až od 2. stupně základní školy. Předkládaná bakalářská práce se proto zabývá identifikací osobního pojetí učitelů při práci s mapou u vyučujících na 1. stupni základních škol. Pro zodpovězení tohoto cíle bylo využito rešerše literatury a rozhovorů s učiteli spolu s využitím online formuláře. Z výsledků vyplynulo, že prvostupňoví učitelé vnímají dovednosti spojené s práci s mapou jako významné oproti jiným geografickým dovednostem, ale rozvíjí převážně dovednosti spojené pouze se čtením map. Všichni respondenti byli označeni jako Zdrojově orientovaní učitelé, nebo v kombinaci s jinou kategorií osobního pojetí. Doporučení pro tuto kategorii učitelů směřují k věnování vyšší pozornosti kritickému hodnocení map pro využití veškerého jejich potenciálu.
As part of education, it is necessary to develop work with a map and the associated map skills, which largely depends on the teachers and their personal concept of teaching. Czech research focuses mainly on teachers of geography, that is taught from the 2nd stage of elementary school. Therefore, this bachelor thesis deals with the identification of the personal concept of teachers when working with a map in lessons at the 1st stage of primary schools. To answer the goal, literature research and interviews with teachers were used together with the use of an online form. The results showed that primary school teachers perceive the skills associated with working with maps as significant compared to other geographical skills, but they mainly develop skills related only to reading maps. All respondents were labeled as Resource-Oriented Teachers, or in combination with another personal concept category. The recommendations for this category of teachers are to pay more attention to the critical evaluation of maps in order to use their full potential.