Party Leader Selection and the Influence of Leader Democracy: German CDU Case Study
Výběr lídra strany a vliv leader democracy: Příklad německé CDU
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194190Identifiers
Study Information System: 251533
Collections
- Kvalifikační práce [18289]
Author
Advisor
Referee
Lizcová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Strategic communication
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
13. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
leader democracy, předseda strany, personalizace politiky, politická komunikace, politický branding, vnitrostranická demokracie, CDU, Křesťansko-demokratická unie, Friedrich MerzKeywords (English)
leader democracy, party leader, political personalization, political communication, political branding, intra-party democracy, CDU, Christian Democratic Union, Friedrich MerzTato práce zkoumá roli leader democracy při výběru stranického lídra a ve strategické komunikaci tradičních politických stran s využitím dat z rozhovorů se stakeholdery stranické politiky. Studie vychází z poznatků týkajících se německé CDU a jejího současného stranického lídra Friedricha Merze. Zjištění ukazují, že Merz coby předseda strany vyniká ve čtyřech hodnotách soutěže demokracie plebiscitárního lídra (PLD): meritokracie, mírové řešení konfliktů, integrace a repolitizace. Přestože Merz začal upravovat svůj komunikační styl, aby se postavil do pozice potenciálního kandidáta na kancléře, zůstává nejisté, zda dokáže voliče zaujmout stejně jako členy své strany. Merz je vnímán jako úspěšný a kompetentní, ale také jako polarizující a kontroverzní a jeho osobní značka postrádá dimenze "image" a "upřímnost", stejně jako politické charisma. To ukazuje potřebu co-brandingu s generálním tajemníkem Carstenem Linnemannem, jehož osobní značka kompenzuje Merzovy slabé stránky. Studie navrhuje, že pro podpoření své konkurenceschopnosti si tradiční strany mohou vybírat lídry, kteří vynikají v hodnotách soutěže PLD. Vnitrostranický výkon nicméně nezaručuje úspěch ve volbách, což podtrhuje význam politického managementu strany a strategií co-brandingu.
This study examines the role of leader democracy in the selection of party leaders and the strategic communication of traditional political parties, utilizing insights from stakeholder interviews. The study is based on findings concerning the German CDU and its current party leader, Friedrich Merz. The findings reveal that Merz excels in the four competition values of plebiscitary leader democracy (PLD): meritocracy, peaceful conflict-resolution, integration, and repoliticization, indicating his potential as an "intra-party plebiscitary leader." However, while Merz began to adjust his communication style to position himself as a potential chancellor candidate, it remains uncertain whether he can engage the public as effectively as he does within his party. Merz is seen as successful and competent yet polarizing and controversial, with deficiencies in image, honesty, and political charisma. This highlights the need for co-branding strategy with Secretary General Carsten Linnemann, whose personal brand compensates for Merz's weaknesses. The study suggests that traditional parties select leaders who excel in PLD values to stay competitive, though internal success does not ensure electoral victory, emphasizing the importance of political management and co-branding strategies.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Využití kompetencí získaných skautskými vedoucími v čekatelském kurzu
Defence status: DEFENDEDŠudák, Patrik (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2020)Date of defense: 4. 9. 2020The bachelor's thesis deals with the issue of competencies of scout leaders working in the organization Junák - český skaut, z.s. after finishing the supporting leader preparation course and passing the supporting leader ... -
Projekt celotáborové hry "Já Padouch"
Defence status: DEFENDEDBachmanová, Adéla (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2015)Date of defense: 8. 6. 2015 -
Klasifikace venkovských obcí dle rozvojového potenciálu
Defence status: DEFENDEDSkála, Vít (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2013)Date of defense: 23. 9. 2013Problematika venkovských obcí se v ČR týká cca 5,8 tisíce obcí, tj. 93 % všech obcí v ČR, které pokrývají více než tři čtvrtiny území ČR, a ve kterých žije přes 3 mil. obyvatel, tj. více než třetina celkové populace ČR. ...