Vliv zařazování živých živočichů do výuky na znalosti, motivaci, kompetence a postoje žáků
The impact of including live animals in education on students' knowledge, motivation, competence and attitudes
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194428Identifiers
Study Information System: 265296
Collections
- Kvalifikační práce [20089]
Author
Advisor
Referee
Jedličková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology for Teacher Education - Geography for Teacher Education
Department
Department of Biology Education
Date of defense
16. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V této práci je na základě literární rešerše hodnocen vliv zařazování živých zvířat do výuky přírodopisu a biologie na procesy učení, a to zejména na vnitřní motivaci žáků a získávání znalostí. Přímý kontakt se živými zvířaty může výrazně zvyšovat vnitřní motivaci a zájem žáků o přírodu. Žáci, kteří pracují se živými zvířaty, vykazují vyšší úroveň zapojení a kompetence oproti těm, kteří používají různé alternativy jako např. videa zvířat. Výsledky znalostních testů jsou naproti tomu smíšené a novější studie spíše ukazují, že kontakt se zvířaty nemá na znalosti žáků výrazný vliv. Strach a znechucení žáků ze zvířat nejsou při vhodném přístupu učitelů překážkou ve výuce, práce se živými zvířaty dokonce přispívá k jejich snižování. Mimoškolní aktivity, jako např. návštěvy zoologických zahrad, poskytují žákům možnost pozorování a interakce se zvířaty. Tyto aktivity mají oproti tradiční školní učebně řadu výhod, včetně vyšší motivace žáků a odlehčenější atmosféry. Přechod do nového prostředí může žáky zahlcovat novými podněty, což může vést k jejich rozptýlení a horšímu soustředění se na učení. Klíčová je příprava studentů před exkurzí a reflexe po ní. Integrace živých zvířat do výuky je podpořena většinou studií jako účinný prostředek ke zvýšení motivace a v některých případech i znalostí žáků. Je nutné...
Based on a literature search, this paper evaluates the impact of including live animals in science and biology lessons on learning processes, especially on students' intrinsic motivation and knowledge acquisition. Direct contact with live animals can significantly increase students' intrinsic motivation and interest in nature. Pupils who work with live animals show higher engagement and competence compared to those using alternatives like videos. However, the results of knowledge tests are mixed, with recent studies indicating that contact with animals does not significantly affect pupils' knowledge. Pupils' fear and disgust of animals is not a barrier to learning if teachers take an appropriate approach, working with live animals can even reduce these feelings. Extra-curricular activities like zoo visits provide opportunities to observe and interact with animals, offering advantages such as increased motivation and a more relaxed atmosphere. On the other hand the new environment can distract pupils, so preparation and reflection are key. Integrating live animals into the classroom is supported by most studies as a way to increase student motivation and sometimes knowledge. Ethical and practical aspects, along with alternatives, must be considered to ensure animals are not stressed or harmed....