Role informací z twitterových účtů tiskových mluvčích korporací, státních a veřejných institucí pro žurnalistiku
The role of information from Twitter accounts of corporate, government and public institution spokespeople for journalism
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194488Identifiers
Study Information System: 263454
Collections
- Kvalifikační práce [18159]
Author
Advisor
Referee
Macková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism with specialisation in Cultural Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
17. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
tiskový mluvčí, sociální síť, X, Twitter, komunikační kanál, novinář, post, zdrojKeywords (English)
spokesperson, social network, X, Twitter, communication channel, journalist, post, sourceV této diplomové práci se soustředím na roli a význam účtů na sociální síti X pro žurnalistiku. Konkrétně se pak věnuji těm účtům na zmíněné síti, za nimiž stojí tiskoví mluvčí pracující pro korporace a státní a veřejné instituce. Primárně v této práci zkoumám, jakou mají pro žurnalistiku jejich profily roli a vliv. Tato práce se věnuje charakteristice, pracovní náplni a komunikačním kanálům tiskových mluvčích. Dále studuje sociální sítě jako součást externí komunikace společností a jejich význam pro public relations. Věnuje se také tomu, jak vypadá aktivita tiskových mluvčích na sociální síti X. Respondenty výzkumu jsem rozřadila do dvou tematických skupin. V tom prvním jsou tiskoví mluvčí korporací, jako Kateřina Pavlíková, mluvčí cestovní kanceláře Čedok, Pavel Kaidl, mluvčí ORLEN Unipetrol, Pavel Jína, mluvčí Komunikace podniku Škoda Auto, a David Pavlíček, mluvčí Hyundai. Druhou skupinu tvoří mluvčí veřejných a státních institucí, konkrétně pak Klára Divíšková, mluvčí Letiště Praha, Martin Kavka, mluvčí HZS hl. m. Prahy, kde je taktéž vedoucím Oddělení zjišťování příčin požárů, působící zároveň jako mluvčí hasičů Správy železnic, Tomáš Staněk, mluvčí Národního divadla, a Jakub Kozák, mluvčí HZS MSK.
In this thesis, I focus on the role and significance of accounts on the social network X for journalism. Specifically, I address those accounts on the mentioned social network that are managed by spokespeople working for corporations and public and state institutions. Primarily, I examine the role and influence these profiles have on journalism. This thesis explores the characteristics, job responsibilities, and communication channels of spokespeople. Additionally, it studies social networks as a component of companies' external communication and their importance for public relations. It also looks into the activities of spokespeople on the social network X. I have divided the research respondents into two groups. The first group consists of corporate spokespeople, including Kateřina Pavlíková, spokesperson for the travel agency Čedok, Pavel Kaidl, spokesperson for ORLEN Unipetrol, Pavel Jína, spokesperson for Škoda Auto, and David Pavlíček, spokesperson for Hyundai. The second group comprises spokespeople from public and state institutions, specifically Klára Divíšková, spokesperson for Prague Airport, Martin Kavka, spokesperson for the Fire Rescue Service of the City of Prague, who is also the head of the Fire Cause Investigation Department and acts as a spokesperson for the Railway...