Prvky sandplay/ sandtray jako nástroj aktivizace pro starší dospělé s duševním onemocněním
Elements of Sandplay/Sandtray as a tool for Activating Older adults with Mental illness
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194492Identifiers
Study Information System: 266679
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Carboch, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations with specialisation in Management
Department
Programme Management and Supervision
Date of defense
17. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
starší dospělí, duševní onemocnění, demence, sandplay, sandtray, aktivizaceKeywords (English)
older adults, mental illness, dementia, sandplay, sandtray, activationDiplomová práce se zaměřuje na to, jak využívání prvků sandplay/sandtray působí na emoce, náladu, vyjadřování a komunikaci u starších dospělých s duševním onemocněním, zejména pak s různou formou demence po zařazení do jejich aktivizačního programu, a to po absolvování několika setkání. Dále je cílem zjistit slabé stránky využití prvků sandplay/sandtray při práci s těmito osobami. Diplomová práce se skládá ze dvou základních částí, a to části teoretické a empirické. V teoretické části jsou vymezeny pojmy starší dospělí, duševní onemocnění, demence, sandplay a sandtray. V empirické části je nejprve popsán postup realizace výzkumu, následuje analýza získaných dat a prezentace jejich výsledků. Závěrečná diskuse shrnuje poznatky plynoucí z provedené analýzy a dává je do souvislosti s existující odbornou literaturou. Klíčová slova: starší dospělí, duševní onemocnění, demence, sandplay, sandtray, aktivizace
This thesis is focused on the impact of using sandplay/sandtray elements on emotions, mood, expression, and communication of older adults with mental illness, particularly those with various forms of dementia, after being included in their activation program and participation in several sessions. Additionally, the aim is to identify the weaknesses of using sandplay/sandtray elements when working with these individuals. The thesis is divided into two main parts: theoretical and empirical. The theoretical part defines the concepts of older adults, mental illness, dementia, sandplay, and sandtray. The empirical part first describes the process of research implementation, followed by an analysis of the collected data and presentation of the results. The final discussion summarizes the findings from the analysis and puts them in context with the existing literature. Keywords: older adults, mental illness, dementia, sandplay, sandtray, activation