Mezi nebem a zemí: fenomenologie architektury v díle Christiana Norberg-Schulze
Between Heaven and Earth: Christian Norberg-Schulz's phenomenology in architecture
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/194629/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194629Identifiers
Study Information System: 254478
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Kubalík, Štěpán
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
4. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Christian Norberg-Schulz|architektura|fenomenologie|Martin Heidegger|bydlení|místo|genius lociKeywords (English)
Christian Norberg-Schulz|architecture|phenomenology|Martin Heidegger|dwelling|place|genius lociTato bakalářská práce si klade za cíl vyložit a uvést v souvislost s relevantním kontextem pojetí architektury norského architekta a teoretika architektury Christiana Norberg-Schulze. Jedná se o fenomenologicky vyložené pojetí architektury, silně ovlivněné filozofií Martina Heideggera a jeho pojetím bydlení ("Wohnen"). Podle Norberg-Schulze nejsou architektonické výtvory pouhými funkčními pragmatickými konstrukcemi, ale slouží jako symboly vztahu lidské existence ke světu. Ústředním bodem, prostřednictvím kterého máme vnímat architekturu, je tak člověk a jeho pobyt ("Dasein") mezi nebem ("Himmel") a zemí ("Erde"). V souvislosti s tím se práce zabývá zejména klíčovými pojmy teorie architektury Ch. Norberg-Schulze, kterými jsou mj. prostor, místo, genius loci a imago. Takto specificky pojatá teorie architektury se objevuje v Norberg-Schulzových publikací a to zejména v: Principy moderní architektury a Genius loci. Klíčová slova Christian Norberg-Schulz, architektura, fenomenologie, Martin Heidegger, bydlení, místo, genius loci
This bachelor thesis aims to interpret and relate the conception of architecture by the Norwegian architect and architectural theorist Christian Norberg-Schulz to its relevant context. It presents a phenomenologically interpreted conception of architecture, heavily influenced by Martin Heidegger's philosophy and his conception of dwelling. According to Norberg-Schulz, architectural creations are not merely functional pragmatic structures; they symbolize the relationship between human existence and the world. The central perspective through which we should view architecture is, therefore, humanity and its existence between heaven and earth. In this context, the thesis particularly studies the key terms of Norberg- Schulz's theory of architecture, which include space, place, genius loci, and imago. Such a specifically conceived theory of architecture appears in Norberg-Schulz's publications, particularly in Principles of Modern Architecture and Genius Loci. Key words Christian Norberg-Schulz, architecture, phenomenology, Martin Heidegger, dwelling, place, genius loci