Hegel a Pippin - Přehodnocení konce umění
Hegel and Pippin - Reconsidering The End of Art Thesis
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194659Identifiers
Study Information System: 258013
Collections
- Kvalifikační práce [23748]
Author
Advisor
Referee
Ševčík, Miloš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
4. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
modernita|moderní umění|konec umění|idealismus|historie umění|krása|vyzařování ideje|metafyzika|Hegel|Robert PippinKeywords (English)
modernity|modern art|end of art|idealism|art history|beauty|expression of the idea|metaphysics|Hegel|Robert PippinUniverzita Karlova Filosofická fakulta Katedra Estetiky Bakalářská práce Štěpán Květ Hegel a Pippin - Přehodnocení konce umění Hegel and Pippin - End of art reconsidered Praha 2024 Vedoucí práce: prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D 2 Abstrakt Cílem bakalářské práce je na pozadí prací Roberta Pippina zhodnotit význam Hegelovy teze o "konci umění". Vzít v úvahu je přitom třeba jak Hegelovu koncepci umění, jak je předložena v jeho Estetice, případně záznamech přednášek z estetiky, tak širší souvislosti Hegelovy filosofie, tedy roli, kterou Hegelově filosofickém systému estetika hraje. Zaměřit se je vhodné zejména na pojetí krásy jako smyslového vyjádření ideje a svobody. Výhoda Pippinovy polemiky s Hegelem nad tezí ke konci umění spočívá v tom, že probíhá nad konkrétní analýzou uměleckých děl (konkrétně Manetových obrazů), z nichž pak vyvozuje některé závěry o podstatě modernity a jejího vztahu k Hegelovi. Práce by měla rekonstruovat jádro Pippinovy argumentace a konfrontovat jej s Hegelovým vlastním postojem, případně posoudit, zda se Hegelovo stanovisko konce umění - vzhledem ke své cíleně antitetické povaze - samo nepřekračuje, tedy zda např. samotná existence modernistických děl nepoukazuje k nutnosti stanoviska konce umění. Klíčová slova: Modernita, moderní umění, konec umění, idealismus, historie umění,...
Univerzita Karlova Filosofická fakulta Katedra Estetiky Bakalářská práce Štěpán Květ Hegel and Pippin - End of art reconsidered Praha 2024 Vedoucí práce: prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D 2 Abstract: The aim of the bachelor thesis is to evaluate the significance of Hegel's thesis on the "end of art" against the background of Robert Pippin's works. In doing so, it is necessary to take into account both Hegel's conception of art as presented in his Aesthetics, or the records of his lectures in aesthetics, and the broader context of Hegel's philosophy, i.e. the role that aesthetics plays in Hegel's philosophical system. In particular, it is appropriate to focus on the notion of beauty as a sensuous expression of the idea and freedom. The advantage of Pippin's polemic with Hegel over the end of art thesis is that it takes place over a specific analysis of works of art (specifically Manet's paintings), from which he then draws some conclusions about the nature of modernity and its relation to Hegel. The thesis should reconstruct the core of Pippin's argument and confront it with Hegel's own position, or assess whether Hegel's position on the end of art - given its purposely antithetical nature - does not transcend itself, i.e. whether, for example, the very existence of modernist works points to the necessity of...