Podpora dětí se selektivním mutismem v českých základních školách
Support for Children with Selective Mutism in Czech Primary Schools
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194689Identifiers
Study Information System: 270577
Collections
- Kvalifikační práce [23838]
Author
Advisor
Referee
Saicová Římalová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Český jazyk a literatura - Germánská a severoevropská studia: Germanistika
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
3. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
selektivní mutismus|speciální potřeby|vzděláváníKeywords (English)
selective mutism|special needs|educationBakalářská práce se zaměřuje na problematiku podpory dětí se selektivním mutismem na běžných základních školách. Práce po vzoru několika zahraničních studií věnovaných téže problematice popisuje zkušenosti rodičů a učitelů s podporou dětí se selektivním mutismem, komplikace, kterým učitelé a děti vzhledem k selektivnímu mutismu čelí, a metody, pomocí kterých lze těmto komplikacím předejít či je zmírnit. Výzkum využívá metody dotazníku a polostrukturovaného rozhovoru. Respondenty dotazníku byli rodiče dětí se selektivním mutismem, které navštěvují první stupeň běžné základní školy, a polostrukturované rozhovory jsme provedli se třemi učitelkami působícími na prvním stupni základní školy, které aktuálně vyučují nebo vyučovaly dítě se selektivním mutismem. Z výzkumu vyplynulo, že adekvátní podpora ze strany učitele a školy může omezit potenciální negativní vliv selektivního mutismu na studijní výsledky dítěte a jeho začlenění do kolektivu, dále že učitelé i rodiče považují za důležitý aspekt podpory jak informovanost učitelů o selektivním mutismu, tak i jejich empatický přístup a že klíčové je rovněž navázání vztahu důvěry a ustavení alternativní formy komunikace. Ukázal se rovněž význam spolupráce a sdílení informací a zkušeností mezi všemi, kteří s dítětem přijdou do kontaktu.
The bachelor thesis focuses on the issue of supporting children with selective mutism in mainstream primary schools. Following the example of several foreign studies on the same issue, the thesis describes the experiences of parents and teachers in supporting children with selective mutism, the complications that teachers and children face due to selective mutism, and methods that can be used to prevent or mitigate these complications. The research uses a questionnaire and semi-structured interview method. The respondents to the questionnaire were parents of children with selective mutism who attend the first grade of a mainstream primary school, and semi-structured interviews were conducted with three teachers working in the first grade of a mainstream primary school who currently teach or have taught a child with selective mutism. The research revealed that adequate support from the teacher and the school can reduce the potential negative impact of selective mutism on the child's academic performance and integration into the group, that teachers and parents consider both teachers' awareness of selective mutism and their empathetic approach to be important aspects of support, and that establishing a trusting relationship and an alternative form of communication is also key. The importance of...