Mediální reflexe veganství
Media Reflection of Veganism
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194735Identifikátory
SIS: 257941
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lütke Notarp, Ulrike
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
18. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
mediální pokrytí, mediální reflexe, nastolování agendy, rostlinná strava, veganstvíKlíčová slova (anglicky)
media coverage, media reflection, agenda-setting, plant based diet, veganismTato diplomová práce se zabývá mediální reflexí veganství v České republice. Cílem je analyzovat, jak česká média prezentují veganství, zda jej např. zobrazují jako levicový a extremistický životní styl, nebo jako relevantní a udržitelnou alternativu konvenčního způsobu stravování. Výzkum zahrnuje kvantitativní obsahovou analýzu mediálních výstupů z databáze NewtonOne za období od 1. ledna 2019 do 31. prosince 2023. Klíčová zjištění ukazují, že mediální pokrytí veganství je převážně neutrální nebo pozitivní, avšak environmentální, etické a ekonomické aspekty veganství jsou mediálně podreprezentovány. Zdravotní aspekty jsou pokryty více, často s důrazem na rizika a přínosy. Práce navrhuje doporučení pro zlepšení mediálního pokrytí, včetně zvýšení zaměření na environmentální přínosy, poskytování vyvážených zdravotních informací, propagace etických aspektů a úspěchů veganů a podpory dialogu mezi vegany, ne-vegany a odborníky. Přijetím těchto doporučení mohou média přispět k informovanější a vyváženější veřejné diskusi o veganství, což podpoří jeho širší akceptaci v české společnosti. Tato studie poskytuje cenné poznatky pro akademický výzkum i praktické aplikace v mediální praxi a přispívá k hlubšímu pochopení toho, jak mohou média ovlivňovat vnímání veganství.
This thesis explores the media reflection of veganism in the Czech Republic. The objective is to analyze how Czech media portray veganism, determining whether it is e.g. depicted as a leftist and extremist lifestyle or as a relevant and sustainable alternative to the conventional way of eating. The research involves a quantitative content analysis of media outputs from the NewtonOne database, covering the period from January 1, 2019, to December 31, 2023. Key findings indicate that media coverage of veganism is predominantly neutral or positive, but environmental, ethical, and economic aspects are underrepresented, while health aspects are more extensively covered, often emphasizing risks and benefits. The thesis proposes recommendations to improve media coverage, including increasing the focus on environmental benefits, providing balanced health information, promoting ethical aspects and achievements of vegans, and fostering dialogue between vegans, non-vegans, and experts. By adopting these recommendations, media can foster a more informed and balanced public discussion about veganism, ultimately supporting its wider acceptance in Czech society. This study offers valuable insights for both academic research and practical applications in media practice, enhancing the understanding of how media can...