Psychologické aspekty čtenářství a jeho ontogeneze
Psychological aspects of reading and its ontogenesis
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19475Identifiers
Study Information System: 134251
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Klusák, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 2. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Tato rigorózní práce se zabývá tématem čtenářství. Formou kvalitativního výzkumu mapuje četbu žáků středního odborného učiliště a nástavbového studia, tedy mladých lidí ve věku 1 5 - 3 2 let. Zabývá se především dvěma tématy, a to procesem četby (výběrem knihy, četbou knihy a dozníváním knihy) a čtenářským vývojem. Formou individuálních rozhovorů pak zachycuje jemné aspekty čtenářství a prožitků, z něj plynoucích. Dále charakterizuje jednotlivá čtenářská stadia v závislosti na fyzickém věku čtenáře.
The thesis addresses the topic of reading. By means of the qualitative research it analyzes reading of the pupils of the secondary professional school and secondary extension courses, i.e. young people 15-32 years old. Primarily, it deals with two topics: the process of reading (choice of the book, process of reading itself and subsiding of reading) and the reading evolution. Moreover, using individual interviews, it surveys other subtle aspects of reading and accompanying experience. Finally it characterizes individual reader's stages according to the age of the child.