Whitewashing a washingové metody komunikace
Whitewashing and washing methods of communication
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194762Identifikátory
SIS: 262778
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švelch, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
18. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Whitewashing, mediální komunikace, novinářské rutiny, žurnalistické pole, greenwashing, artwashing, sportwashing, pinkwashingKlíčová slova (anglicky)
Whitewashing, media communication, journalistic routines, journalistic pole, greenwashing, artwashing, sportwashing, pinkwashingV současnosti jsme svědky, kdy se mezi laickou i odbornou veřejností rozšiřují pojmy whitewashing, greenwashing, artwashing, sportwashing, pinkwashing a další. Jedná se o neetický způsob komunikace, jejichž autoři nebo zadavatelé vylepšují svůj veřejný obraz, překrucují historii nebo záměrně zakrývají či vynechávají informace, které by je mohli poškodit, a to pomocí pozitivních společenských fenoménů, jako je podpora ekologie, menšin, sportu, umění apod. V teoretické části diplomové práce vymezujeme tyto pojmy, hledáme společné znaky a definujeme je, abychom jednotlivé metody dokázali rozpoznat nejen v mediálním prostředí a případně rozpoznali nové metody, které v budoucnosti vzniknou. V praktické části pomocí rešerše hledáme mediální výstupy v českém prostředí, které zmiňují problematiku jednotlivých whitewashingových metod a také výstupy, které je bez kritické zmínky reprodukují. Na základě rešerše jsme uskutečnili polostrukturované rozhovory s jejich autory. Z analýzy jejich odpovědí jsme zjistili, že element nedostatku času a slabé redakční kontroly napomáhá k nevědomému reprodukování whitewashingových metod. To mohou být také aspekty novinářské reality, na které tvůrci whitewashingových zpráv spoléhají. Naopak novináři z prestižnějších redakcí mají nastavené žurnalistické rutiny, které...
We are currently witnessing the spread of the terms whitewashing, greenwashing, artwashing, sportwashing, pinkwashing and others among the lay and professional public. This is an unethical way of communication, the authors or sponsors of which improve their public image, distort history or deliberately cover up or omit information that could harm them, using positive social phenomena such as the support of ecology, minorities, sports, art etc. In the theoretical part of the diploma thesis, we define these terms, look for common features and define them so that we can recognize individual methods not only in the media environment and possibly recognize new methods that will arise in the future. In the practical part, with the help of research, we look for media outputs in the Czech environment that mention the issue of individual whitewashing methods, as well as outputs that reproduce them without critical mention. Based on the research, we conducted semi-structured interviews with their authors. From the analysis of their answers, we found that the element of lack of time and weak editorial control helps to unconsciously reproduce whitewashing methods. Which may also be aspects of journalistic reality that whitewashing newsmakers rely on. On the contrary, journalists from more prestigious newsrooms...